Sanistål kæmper sig ud af krisen
Sanistål har været i dyb krise siden slutningen af 2008 og har for tredje år i træk afleveret et årsregnskab med over 100 millioner i underskud. Direktøren mener dog, at det værste er overstået og satser på, at et fokus på kerneforretningen og frasalg af tabsgivende investeringer vil give sorte tal på bundlinjen i 2011.
Bedre end ventet lød de første reaktioner fra finansmedierne, da Sanistål i sidste uge fremlagde sit årsregnskab for 2010. De positive formuleringer skal dog hverken forveksles med godt eller tilfredsstillende, for selvom vvs- og stålgrossistens underskud blev mindre end i 2008 og 2009, lyder det stadig på 130 millioner kroner. Samtidig er virksomheden stadig tynget af en betragtelig gæld, der tidligere i marts gjorde det nødvendigt at foretage en aktieemission på 550 millioner kroner, hvor ansvarlig lånekapital blev konverteret til aktiekapital. Den finansielle manøvre betyder, at bankerne Danske Bank, Nordea, Jyske Bank og Nykredit Bank nu ejer tre fjerdedele af virksomheden.
Alligevel er direktør Christian B. Lund optimistisk og mener, at der endelig kan skimtes lys for enden af tunnelen for den kriseramte nordjyske virksomhed.
Det er lykkedes os at reducere vores omkostninger meget kraftigt samtidigt med at vi har investeret i de forretningsområder vi skal leve af fremtidigt, så vi nu er der, hvor vi skal være i forhold til det lave marked. Blandt andet har vi reduceret medarbejderstaben med 46% og omkostningerne med 465 millioner, siger Christian B. Lund og hæfter sig ved, at virksomhedens kerneforretning gav et mindre overskud i både tredje og fjerde kvartal af 2010.
Vi har haft en positiv trend siden vores største underskud i 4. kvartal 2008, selvom det selvfølgelig ikke er godt nok, at bundlinjen viser et minus på 130 millioner. Men hvis man kigger på tallene, fremgår det, at størstedelen af underskuddet kommer fra en fejlslagen investering i virksomheden Carl F International. Den er nu solgt fra, og fremadrettet koncentrerer vi os udelukkende om kerneforretningen, siger Christian B. Lund, som har siddet som adm. direktør hos Sanistål siden 2004.
Dermed har han både stået ved roret i de gode år med ekstrem høj vækst og under hele den krise, der ramte Sanistål ubarmhjertigt hårdt i 2007 og 2008, hvor dårlige beslutninger kombineret med en god portion uheld fra finanskrisen var tæt på at koste virksomheden livet.
Fatale fejlinvesteringer
Blandt andet blev det en dyr fornøjelse, at Sanistål købte beslagvirksomheden Carl F, lige før højkonjunkturen toppede i 2007. Det viste sig nemlig, at virksomheden var for lille og for kompleks til at skabe profitable synergier med Saniståls øvrige forretningsområder. I dag kalder Christian B. Lund købet for en meget stor fejl og anslår, at fejlinvesteringen samlet har kostet Sanistål-koncernen over en halv milliard.
Købet af Carl F International blev dog ikke den eneste fatale investering, som virksomheden lavede i 2007. Også da Sanistål samme år opkøbte 40 procent af B-aktierne i konkurrenten Brødrene AO Johansen (A&O) med henblik på en senere fusion, gik det galt. De bestemmende A-aktionærer i A&O endte nemlig med at satse på et salg til Lemvigh-Müller i stedet. Det fik aktierne i A&O til at tordne i vejret, og alt tydede på, at Sanistål ville tabe kampen om at fusionere med A&O, men trods alt kunne stikke godt en gevinst på 100 millioner i lommen for salget af B-aktierne, der på kun tre måneder var steget kraftigt. Sådan gik det dog ikke, for i 2008 besluttede Konkurrencerådet højest overraskende, at hverken Sanistål eller Lemvigh-Müller måtte overtage A&O. Så i stedet for en aktiegevinst på over 100 millioner måtte Sanistål æde et tab på 270 millioner kroner, fordi A&O aktierne styrtdykkede efter konkurrencerådets beslutning.
Derfra gik det kun endnu værre, da finanskrisen mod slutningen af 2008 ramte som et lyn fra en klar himmel og reducerede Saniståls omsætning med 40 procent i 2009 svarende til en nedgang på 2,4 milliarder og en bruttoavance nedgang på 600 mio. kr.
Der stod vi så, og havde på det tidspunkt lige omlagt vores lagre, fra 24 små og forældede til to supermoderne effektive storlagere, og var klar til vækst. Vi skulle have solgt de 24 gamle lagre for 600 mio. kr og der var mange købere til dem før finanskrisen. men i stedet endte vi en ren overlevelseskamp, siger Christian B. Lund.
Den overlevelseskamp betød blandt andet at medarbejderstaben i Sanistål blev næsten halveret fra knap 3000 medarbejdere i 2008 til lige over 1500 i 2010, og bundlinjen viste et minus på katastrofale 551 millioner i 2008 og
322 millioner i 2009.
Klar til bedre marked
Men Christian B. Lund er altså overbevist om, at de er kommet godt igennem krisen, og han forventer, at virksomheden på denne tid næste år kan aflevere et årsregnskab for 2011, hvor der er sorte tal på bundlinjen.
Vi ender i plus, fordi vi er i en situation, hvor vi har investeret i to moderne lagre, som kan håndtere en væsentlig højere omsætning end den, vi har i dag. Dermed skal vi ikke ud og lave investeringer for at følge med, når industrimarkedet eller byggemarked stiger igen. siger Christian B. Lund og fortsætter:
En stigende omsætning vil heller ikke kræve investeringer i vores distribution, for den har vi outsourcet til Danske fragtmænd, og dermed er omkostningerne til vores kørsel blevet variabel, så vi kun betaler for det,
vi kører med. Det betyder, at væksten på kørsel heller ikke bliver specielt dyr for os.
Derudover peger Christian B. Lund på, at der konstant skal arbejdes på at skabe mere omsætning per medarbejder. Det skal blandt andet ske ved at satse yderligere på e-handelskoncepter, der gør, at virksomheden på en endnu mere effektiv måde kan både modtage ordrer og levere ordrer til kunderne.
Christian B. Lund understreger, at væksten skal skabes med de medarbejdere, der er i virksomheden nu, og han vil hverken hyre eller fyre i det kommende år.