Sanitetsproducent og designvirksomhed forvandler affald til produkt
En af verdens største leverandører af sanitetsprodukter Grohe fortsætter rejsen mod en mere cirkulær produktion. Næste skridt på rejsen er et nyt samarbejde med den danske designvirksomhed Mater Design, der skal forvandle overskudsplastik til high-end designermøbler. Cirkularitet kræver samarbejder på kryds og tværs.
Grohe, der er en af verdens største leverandør af sanitetsprodukter, kan i dag offentliggøre et nyt strategisk samarbejde med det danske designfænomen Mater Design, der laver fremtidens bæredygtige designermøbler ved hjælp af gammelt overskudsmateriale og genbrugsplastik.
Samarbejdet er seneste tiltag i rækken af initiativer, der skal styrke sanitetsproducentens udvikling fra den historisk lineære brug-og-smid-væk-kultur for i stedet at introducere en mere cirkulær økonomisk tankegang.
Om GROHE og bæredygtighed
GROHE er et af verdens førende brands inden for armaturer til køkkener og komplette sanitære løsninger til badeværelser. GROHE har over 7.000 ansatte i 150 lande – heraf 60 på salgskontoret i Danmark, der også huser det nordiske hovedsæde. Siden 2014 har GROHE været en del af den børsnoterede japanske koncern LIXIL Group Corporation sammen med en række andre nøglebrands indenfor sanitet og byggeri. Med målrettet fokus på kundernes behov og med udgangspunkt i brandværdierne kvalitet, teknologi, design og bæredygtighed skaber GROHE intelligente og livsforbedrende løsninger, der alle bærer kvalitetsstemplet: ”designed and engineered in Germany”. Forskning, udvikling og design er fast forankret som en integreret proces i Tyskland. GROHE tager sit virksomhedsansvar alvorligt bl.a. med fokus på konvertering til plastfri emballage inden udgangen af 2021, ressourcebesparende værdikæde samt CO2neutral produktion* på verdensplan. Mere end 490 design- og innovationspriser samt flere bæredygtighedspriser i de seneste 10 år dokumenterer GROHEs succes.
*inklusiv CO2-kompensationsprojekter. Se mere på www.green.grohe.com
”Der er ingen tvivl om, at cirkulær produktion er fremtiden, og i GROHE ønsker vi at tænke hele vores produktionsapparat mere ansvarligt. Derfor er vi altid på udkig efter partnerskaber med virksomheder, der deler vores værdier. Det er samarbejdet med Mater Design et godt eksempel på, hvor vi kan genbruge ressourcer fra vores produktion og give dem et helt nyt liv som designermøbler”, siger Mette Nielsen, Leader Marketing hos GROHE Danmark, og fortsætter:
”Det er vigtigt at pointere, at vi langt fra er i mål med vores bæredygtige rejse, men for hvert initiativ og for hvert partnerskab er vi tættere på vores mål. Fremtiden ligger i partnerskaber og i, at forskellige kompetencer og virksomheder går sammen, deler viden, teknologier og ressourcer for at støtte vores fælles mission om at forvalte vores naturlige ressourcer bedre.”
Læs også: Stor sanitetsproducent lancerer vugge-til-vugge
GROHE satte for alvor tryk under deres bæredygtige ambition og produktion tilbage i 2018 med introduktionen af deres Less Plastic-initiativ for at nedbringe plastikforurening og erstatte plastemballage med mere bæredygtige alternativer. Det har indtil nu betydet en reduktion på op mod 35 millioner stykker emballage. Tilbage i august kunne GROHE også løfte sløret for lanceringen af deres først cradle to cradle-certificerede produkter, der skal bidrage til at nedbringe det globale overforbrug af jordens ressourcer.
Fra affald til møbler
Kaffebønneskaller, kasserede insulinpinde og plastikaffald. Siden Henrik Marstrand i 2006 stiftede Mater Design, har det danske designfænomen arbejdet med at omdanne overskudsmateriale fra virksomheder som BKI Kaffe, Novo Nordisk og Carlsberg til bæredygtige designermøbler, der er i stor efterspørgsel på både danske og internationale markeder.
Det nye samarbejde med GROHE skal bruges til den nye møbelserie, Earth Stool, der er designet af den danske arkitekt Eva Harlou, og som udvikles i samarbejde med Danmarks Teknologiske Institut med hjælp fra Københavns Universitet.
“Det er afgørende for Mater, at ethvert nyt produkt fra os ikke kun lever op til dansk designs ry som langtidsholdbar i kraft af design og kvalitet. Det er ganske enkelt ikke længere nok. Nye innovative teknologier gør det muligt for os at forvandle affald til designmøbler, og derfor vil man i fremtiden også se flere samarbejder, som dem vi allerede har etableret, senest med GROHE. Vi er stolte over vores første samarbejde med en global, tysk virksomhed”, siger Ketil Årdal, CEO hos Mater.