Skærpet konkurrence på markedet for dusche-toiletter
Japanske Toto vil konkurrere på det danske marked for dusche-toiletter. Der er gode muligheder både i den private og offentlige sektor, lyder det fra den danske direktør.
En af verdens største sanitetsproducenter, japanske Toto, går ind på markedet for såkaldte dusche-toiletter eller washlet-toiletter i Danmark.
Det sker med introduktionen af en ny model, der sendes på markedet til en pris, som - ifølge Totos danske forhandler Lindgreen & Cordes - giver installatøren mulighed for at matche konkurrerende produkter, der blandt andet sælges gennem internetbutikker.
Det var Toto, der for 30 år siden opfandt washlet-funktionen, og siden er der installeret flere end 33 millioner på verdensplan. Den erfaring gør, at Toto hele tiden er i stand til at forbedre kvaliteten og sine produktionsmetoder, siger direktør Olaf Dall Lindgreen fra Lindgreen & Cordes.
Stort potentiale
Han ser store muligheder for washlet-toiletterner i den offentlige sektor.
På det offentlige marked vil vi se washlet anvendt i ældresektoren. Et toilet med washlet til cirka 30.000 kroner vil hurtigt kunne tjene sig hjem. Tænk hvad det koster, hver gang en sosu-assistent skal ud og hjælpe. Nu kan de ældre være selvhjulpne i længere tid. Det har også betydning for deres velvære og den almindelige hygiejne, fastslår Olaf Dall Lindgreen.
I forhold til det private marked, mener han, at det spiller ind, at Asien og Japan er blevet mere populære rejsemål. Her har danskerne, ifølge Olaf Dall Lindgreen, lært at sætte pris på et toilet, hvor der ikke anvendes papir, men blot vand og luft.
-LA