Slidstærkt pumpesystem sørger for sikker undersøisk transport på Færøerne
Når den seneste tunnel mellem de færøske øer tages i brug, er det med underliggende netværk af rør- og pumpesystemer, der holder vejen fri for vand og sikker for bilisterne.
Færingerne har fået meget nemmere ved at komme sikkert og hurtigt fra A til B. Da landets længste undervandstunnel Eysturoy tunnelen med verdens første underjordiske rundkørsel stod færdig i december, kunne færingerne således skære 48 minutter af transporttiden fra hovedstaden Tórshavn til byerne Runavík og Strendur, som nu kan nås med bil på kun 16 minutter.
Under vejen sikrer et avanceret regn- og spildevandssystem af pumper og kilometervis af plastrør, at regn- og overfladevand holdes væk fra tekniske installationer og kørebanen, så trafikanterne trygt og sikkert kan nyde tunnelens harmoniske udtryk.
Færøsk tunnel med dansk inventar
Rørsystemerne leveres af plastrørsspecialist Uponor, som flere gange tidligere har leveret rørløsninger af plast til tunnelbyggeri på Færøerne. Hver gang har det været i samarbejde med det færøske selskab KJ Hydraulik. Det er der en grund til, fortæller Jonn Sólheim Thomsen, der er sales engineer hos KJ Hydraulik.
”Vi har over femten års erfaring med at arbejde sammen med Uponor, og da der er store krav til sikkerhed på et projekt som dette, er Uponors ekspertise og kendskab til deres produkters styrke og svagheder helt afgørende for, at vi har valgt dem som leverandør endnu en gang”, siger Jonn Sólheim Thomsen.
Tyngdekraften sørger for, at vandet via riste og rør føres væk fra bilerne og kørebanen og ned til det laveste punkt i tunnelen, hvor store 16 bars pumper sender vandet tilbage til overfladen og ud i Skálafjørður fjorden.
Systemet arbejder med vandsøjler på 160 meter og pumper mellem 1200-1500 liter vand ud i minuttet, men er bygget til at kunne håndtere mere end fire gange så meget vand for til enhver tid at kunne holde tunnelen sikker for trafikanterne.
-CH