15.04.2019  |  VVS  |  Branchen

Smart Home: Fra Gadgets til Intelligente Løsninger med Reel Merværdi

Indhold fra partner Hvad er dette?

Det er på høje tid at kombinere de digitale og fysiske dimensioner af boligen på en måde, der skaber reel merværdi for slutbrugerne.

Det er bare et af resultaterne fra en paneldebat bestående af GROHE’s administrerende direktør Michael Rauterkus, direktør for marketing og salg, Dr. Axel Kniehl fra Miele og Max Viessmann fra Viessmann.

De tre hævdede under ’Intelligent Living Summit’ paneldebatten, som fandt sted på ISH messen i Frankfurt, at slutbrugerne ikke længere betragter Smart Home produkter som en gadget, men i stigende grad forventer intelligente løsninger, der giver en reel merværdi.

Markedspotentialet er enormt. I 2030 forventes antallet af sensorer og Internet of Things produkter at stige fra 21 milliarder i 2018, til omkring 125 milliarder globalt. ’Intelligent Living Summit’ var kick-off til en regelmæssig diskussion om meningsfuld digitalisering i vores bolig, og digital transformation i virksomheder på tværs af brancher.

"Sammen er vi et godt team, da vi alle stræber efter mere; at udvikle nytænkede løsninger til de kommende generationers bolig," sagde Max Viessmann. For Viessmann er reduktionen af CO2-emissionerne højeste prioriteret.

Hvis man udskifter sit varmesystem med en moderne Viessmann-løsning, vil man forbedre sin husstands CO2-balance med gennemsnitligt et ton om året.

"Fremtiden for "Intelligent Living" er ikke kun at udvikle fremragende produkter, men også at skabe inspirerende oplevelser for slutbrugerne. Digitalisering er et uundværligt bidrag til dette,” siger Axel Kniehl.

For eksempel har Miele lanceret en dialogovn, der kan forbindes til opskriftdatabaser eller en leveringsservice på gourmetniveau. Og på ovne fra den nye Generation 7000 leverer et kamera ægte farver i HD-kvalitet til en smartphone eller tablet. Med et enkelt klik kan brugerne tjekke deres ret via en skærm og justere tilberedningsprocessen.

"For nye produkter og tjenester skal fokus være på kundefordele, og simpel brug skal være det ultimative mål.”

"På ISH for to år siden lancerede vi vores intelligente vandsikkerhedssystem GROHE Sense for at forhindre vandskader. Siden har vi oplevet en stejl læringskurve hvad angår forretningsmodellen", sagde Michael Rauterkus.

"Vi var oprindeligt overbeviste om, at vores nye produkt ville være meget populært hos slutbrugerne. Samtidig arbejdede vi sammen med flere forsikringsselskaber om at levere produkter til tusindvis af kunder, hvilket reducerer både forbrugernes og forsikringselskabernes høje omkostninger ved vandskade."

Michael Rauterkus bruger lige dele af sin tid på GROHEs digitale og traditionelle forretningsområder og ligger vægt på det personlige indblik: "At lytte er afgørende – det åbner for nye ideer, oplevelser og meninger."

Hvor vigtigt det er at udvikle en digitaliseringsstrategi og at tænke langt ind i fremtiden blev præsenteret af Christoph Keese, adm. Direktør for forlaget Axel Springer, der gav en imponerende keynote tale.

"Digitalisering har fuldstændig ændret hele forlagsbranchen. Som eksempel kommer ca. 80 procent Axel Springers overskud fra den digitale forretning."

Der findes tre muligheder for de virksomheder som ønsker at forblive relevante: at opfinde nye forretningsområder eller virksomheder, der stiller spørgsmålstegn ved den traditionelle kerneforretning, danne partnerskaber eller investere i eksisterende virksomheder.

"Vær digital og forbliv optimistiske da mulighederne for digitalisering er større end risiciene", var Christoph Keeses konklusion. "Men stol ikke for meget på din egen erfaring, du skal hellere identificere partnere, der er i stand til grundlæggende at ændre det vi kender."

Achim Berg, formand for Bitkom og moderator ved GROHE, Miele og Viessmanns paneldebat udtalte: "Efter min erfaring kan den digitale transformation af et selskab kun drives af den administrerende direktør. Det kan ikke uddelegeres til andre."

Ifølge Achim er digitalisering en eksponentiel udvikling, og hvis ikke en virksomheds tempo justeres vil den havne i problemer inden for få år. Efter hans mening er åbne platforme som ’Intelligent Living Summit’ en vigtig nøgle til succes i fremtiden.

Fakta om ‘Intelligent Living Summit’:

  • GROHE, Miele og Viessmann har gennemført den første summit på tværs af industrier med fokus på fremtidens bolig og forbrugernes behov, samt meningsfuld digitalisering af virksomheder.
  • I 2030 forventes antallet af sensorer og Internet of Things enheder at stige fra 21 milliarder i 2018, til omkring 125 milliarder globalt.

Tags: Grohe A/S

Mere fra Grohe A/S

Grohe A/S

www.grohe.dk

  • grohe@grohe.com
  • +45 44 65 68 00
  • Sluseholmen 8C, 2. TH., 2450 København SV

GROHE er et førende globalt brand indenfor komplette badeværelsesløsninger og køkkenudstyr og har i alt over 6.000 medarbejdere, heraf 2.400 i Tyskland. Siden 2014, har GROHE været en del af LIXIL Group Corporation. Som et internationalt brand forfølger GROHE brandværdierne teknologi, kvalitet, design og bæredygtighed og bestræber sig p…

Se virksomhedsprofil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere