Smarte ladestandere sparer bilister mange penge
Danmark skal udrulle tusindvis af ladestandere til elbiler de kommende år. Men der er ingen fælles standarder for standerne. Dansk Elbil Alliance og DTU lancerer rapport med en række anbefalinger.
Partierne i Folketinget forhandler om fremtidens bilbeskatning, som skal få langt flere elbiler på vejene. Næste trin bliver en massiv udbygning af ladeinfrastrukturen.
En ny rapport fra Dansk Elbil Alliance og DTU viser, at der er store fordele for forbrugerne og elnettet, hvis de mange ladestandere, der sættes op, er smarte. På den måde kan ladestanderne styres centralt, så elbilsejerne lader på det bedste og billigste tidspunkt, hvilket giver ejerne en økonomisk besparelse, samtidig med at det sparer samfundet for milliarder af kroner på grund af mindre behov for forstærkning og udbygning af elnettet.
”Danmarks klimamål for 2030 kræver et stort CO2-indhug i transporten med langt flere elbiler. Det stiller helt nye krav til måden, vi indretter vores infrastruktur på. Det skal vi i gang med nu, og vi skal lave udrulningen af ladestandere på den smartest mulige måde, så det bliver billigt og bekvemt for danskerne at sætte strøm til deres biler”, siger Lærke Flader, branchechef for Dansk Elbil Alliance.
Med standarder for ladestandere får forbrugerne også den fordel, at det bliver nemmere at skifte leverandør, og for nye leverandører at komme ind på markedet.
”Det er vigtigt vi får fremtidssikret de mange ladestandere som skal sættes op i Danmark. Smarte ladestandere kan sikre, at elbilers opladning kan flyttes til perioder, hvor det gavner det danske elnet og understøtter anvendelsen af vedvarende energi. Det giver mange muligheder - både nu og i fremtiden”, siger Peter Bach Andersen, seniorforsker ved DTU Elektro.
Krav til ladestandere mangler
I øjeblikket er der ingen krav til eller fælles standarder for ladestandere. Derfor lancerer Dansk Elbil Alliance og DTU med rapporten en række anbefalinger til, hvilke krav der skal stilles til fremtidens ladestandere, så Danmark får et ensartet og professionelt ladenetværk.
Lærke Flader anbefaler, at infrastrukturen gøres smart fra start med en best practice-guide for ladestandere. Hun tilføjer, at kommunerne har brug for anbefalinger fra industrien, så de ved, hvilke krav de skal stille til de ladestandere, der skal udrulles nu, og det gælder også for private.
Hun peger på, at der er brug for en formuleret dansk best practice, som kan anvendes i kommunernes og virksomhedernes udbudsmateriale, når de indkøber ladestandere. Det kan også være krav fra myndighederne for at give økonomiske støtte til ladestandere – økonomisk støtte som for eksempel lavere elafgift, håndværkerfradrag, fradrag for ladestander og støtte til boligforeninger.
-CH