Systemairs Danvent DV-aggregater bliver kortere

En ny EC-motor gavner byggelængden på Systemairs Danvent DV-aggregatserie.

Ventilatorsektionerne bliver forkortet væsentligt med den nye EC-motor..

08.09.2015

Sponseret

Jens Holm-Christensen, Systemair A/S

Danvent DV er et modulopbygget aggregat, som kan varetage stort set ethvert ventilationsbehov. Det leveres i 14 forskellige størrelser fra 0,2-24 m³/s (750-86.000 m³/h).

Med tilføjelsen af den nye EC-motor kan man nu vælge mellem tre forskellige motortyper på denne aggregatserie: AC-motor, PM-motor og EC-motor. Det øger fleksibiliteten på det modulopbyggede aggregat endnu mere.

Sektioner kan gå ind gennem en 900 mm dør

På Danvent DV-aggregater med EC-motor bliver byggelængden forbedret så meget, at det nu er muligt at få alle sektionerne ind gennem en 900 mm. dør. Dette gælder dog kun for aggregater med roterende veksler til og med str. 40 - dvs. de seks mindste størrelser i serien.

Systemairs beregninger har desuden vist, at der for de mellemstore aggregater, vil kunne spares mellem 150 og 450 mm pr. ventilatorsektion, og for de største aggregater er tallet helt oppe på 600 – 750 mm. Derudover betyder den kortere byggelængde også, at selve håndteringen af aggregaterne bliver nemmere ude på byggepladsen.

- Vi har gerne villet indføre denne motortype et stykke tid, så det er tilfredsstillende, at vi nu kan tilføje denne valgmulighed. Vores Danvent DV-aggregatserie er kendetegnet ved en høj grad af funktionalitet og fleksibilitet, og dette bør selvfølgelig også være gældende i forhold til motorvalg, forklarer Bo Sterner, Salgsdirektør hos Systemair.

EC-motor sammenlignet med PM-motor

Energimæssigt er EC-motoren jævnbyrdig med PM-motoren, men EC-motoren er langt mere kompakt. Derfor bør EC-motoren først og fremmest vælges, hvis pladsen er trang og man har brug for en kort byggelængde.

- Den nuværende PM-motor (Permanent Magnet), som vi har sværget til i mange år, er ligeledes en energieffektiv synkronmotor med virkningsgrader på 90 til 93 procent. Derfor afhænger det af driftspunkterne, hvilken type motor som giver de laveste SEL-værdier. Vi hjælper selvfølgelig gerne med beregningerne på, hvilken en af motortyperne, der passer bedst til det pågældende projekt, slutter Bo Sterner.

PM-motor uden frekvensomformer

Indtil nu har det kun været muligt at bestille PM-motor med frekvensomformer, men nu har Systemair åbnet op for, at man kan bestille en PM-motor uden. Argumentet har været, at frekvensomformeren til PM-motoren skal indstilles meget præcist for at give en optimal drift, og derfor har Systemair indstillet frekvensomformeren fra fabrik og efterfølgende leveret det hele samlet. Dog er der nu åbnet op for at man selv kan bestemme hvilken frekvensomformer der anvendes, så de rådgivere der ønsker en anden frekvensomformer end den som Systemair anvender, har frit valg på alle hylder.

13.10.2020Systemair A/S

Sponseret

Systemair løfter ventilationsaggregater til nyt hygiejneniveau

16.04.2020Systemair A/S

Sponseret

Nyt Geniox ventilationsaggregat fra Systemair

24.03.2020Systemair A/S

Sponseret

Systemair holder dampen oppe

25.11.2019Systemair A/S

Sponseret

Ny hjemmeside til Systemair

30.10.2019Systemair A/S

Sponseret

Brandsikring med systemløsninger

16.09.2019Systemair A/S

Sponseret

Nyeste teknologi til ventilationsaggregater