Teknologisk udvikling sætter turbo på udlicitering af vedligehold

CBRE Teknisk servicepartner oplever i øjeblikket stor efterspørgsel på vedligeholdelsesopgaver i deres mekaniske afdeling, som er vokset med hele 26 procent til 91 medarbejder på blot et år. Årsagerne er mangel på arbejdskraft og ikke mindst den teknologiske udvikling.

”Vi kommer til yderligere at styrke vores mekaniske område på tværs af vores lokationer rundt om i landet, så vi kan være stærkt til stede lokalt”, fortæller Søren Aspestrand. Foto: CBRE Teknisk servicepartner. .

Årsagen til efterspørgslen er et udtryk for mangel på kvalificeret arbejdskraft i industrien. Men det er i lige så høj grad et udtryk for den teknologiske udvikling, som får industrien til at outsource deres forebyggende vedligeholdelse til samarbejdspartnere som CBRE Teknisk servicepartner. CBRE forventer at vækste markedsområdet med hele 40 procent det næste år.  

Mens den teknologiske udvikling har taget fart i industrien, og langt flere automatiserede processer har fundet vej ind i produktionerne, er vinduet for vedligeholdelse skrumpet, og det er således afgørende, at virksomhederne har adgang til kvalificerede, men også fleksible medarbejdere. 

Læs også: Bravida indgår rammeaftale på stationsvedligehold

Tendensen mærker man tydeligt hos CBRE Teknisk servicepartner (tidligere Intego, red.), idet flere industrivirksomheder af den grund vælger at udlicitere vedligeholdelses- og serviceopgaver til CBRE Teknisk servicepartner, som på det mekaniske område har mere end 1.000 industrikunder.

Industri 4.0 skærper krav
”Industri 4.0 har skabt et øget behov for specialistkompetencer i de tekniske afdelinger – dog er industrien udfordret af mangel på kvalificeret arbejdskraft. Når industrivirksomhederne så er lykkedes med rekrutteringen, er det svært at fylde medarbejdernes tid ud. Derudover er udfordringen, at mange produktioner ikke kan stå stille særlig lang tid, mens vi samtidig ser sæsonudsving, og det skaber et skævt behov for vedligehold”, fortæller Søren Aspestrand og fortsætter:

”Derfor kan det som regel rent omkostningsmæssigt betale sig for virksomhederne at benytte eksterne til at varetage forebyggende vedligehold af maskinerne, fremfor at have teknikere til at gå fuld tid i virksomheden, når der i perioder er få opgaver at varetage. Samtidig ser vi en tendens til, at man vælger at udlicitere for ikke blot at få adgang til fleksibelt mandskab, kompetencer og it-værktøjer, men også for at få lagt den rette strategi for god vedligeholdelse og således øget produktivitet”.

”Mange produktioner kan ikke stå stille særlig lang tid, mens vi samtidig ser sæsonudsving, og det skaber et skævt behov for vedligehold”, fortæller Søren Aspestrand. Foto: CBRE Teknisk servicepartner. .

For at kunne følge med den store efterspørgsel er CBRE Teknisk servicepartner på blot et år gået fra 63 medarbejdere til nu 91, der udelukkende beskæftiger sig med mekanisk service. 

Behov for vedligehold vil fortsætte
På trods af udsigten til mere usikre tider har CBRE Teknisk servicepartner ikke forventninger om, at efterspørgslen på vedligehold og mekanisk service vil aftage – nærmere stik modsat.

”Det øgede behov for specialistkompetencer og fleksibilitet bliver ikke mindre, og samtidig ser det ikke ud til, at manglen på arbejdskraft i industrien bliver løst foreløbigt – og det skaber et fortsat behov for at hente ekspertise ’ude i byen’. Samtidig åbner outsourcing op for helt andre muligheder i forhold til at få analyseret produktionen, få lagt en strategi og implementeret en vedligeholdelsesapp”, siger Søren Aspestrand.

Læs også: CBRE Intego opretter ny afdeling med fokus på grøn omstilling

Hertil fortæller Søren Aspestrand, at ambitionen for det næste år er en vækst på 40 procent, hvilket skal realiseres via en stærk lokal tilstedeværelse på tværs af virksomhedens lokationer:

”Vi kommer til yderligere at styrke vores mekaniske område på tværs af vores lokationer rundt om i landet, så vi kan være stærkt til stede lokalt. Det betyder nemlig, at vi kan tilbyde vores kunder et samarbejde, hvor det er de samme medarbejdere, som kender deres maskiner ud og ind, der udfører service og vedligehold”, siger han afsluttende.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

24.07.2024Installator.dk

Vinderne af Installatørprisen

23.07.2024Installator.dk

Bosch henter ny direktør fra egne rækker

24.07.2024Installator.dk

Vinderne af Installatørprisen

24.07.2024RIB Software

Sponseret

Få et overblik over alle vores uddannelser/kurser efter sommeren!

23.07.2024Installator.dk

Bosch henter ny direktør fra egne rækker

22.07.2024Installator.dk

Dansk startup samarbejder med Huawei

22.07.2024RIB Software

Sponseret

NYHED: Nyt RIB Projekt plugin til Revit!

19.07.2024RIB Software

Sponseret

Husk at få fat i din billet til BIM World Copenhagen!

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle