Thomas Scharbau har fundet sin niche: KNX og smarthome
Der er fuld fart på den teknologiske og branchemæssige udvikling af installationsbranchen, og det kan være svært at være skrap til det hele. Ejer af KNXsolutions ApS Thomas Scharbau har valgt at gå i dybden med KNX og bygningsautomation. Det har vist sig at være en god idé.
1,5 millioner danskere anvender 'smart home'-produkter i 2020. Det svarer til godt hver tredje person eller 36 procent af de 16-74 årige. Det er en stigning fra 23 til 36 procent på ét år. Det afslører Danmarks Statistiks 2020-undersøgelse om befolkningens it-anvendelse.
Fakta om KNX
KNX er en åben standard for kommerciel og indenlandsk bygningsautomation. KNX-enheder kan håndtere belysning, persienner og skodder, HVAC, sikkerhedssystemer, energistyring, lydvideo, hvidevarer, skærme, fjernbetjening osv.
Den udvikling kommer ikke bag på Thomas Scharbau, der tilbage i 2012 stiftede firmaet KNX Solutions og anskaffede sig domænet knx.dk. Han er uddannet elinstallatør og arbejdede i 00’erne som selvstændig installatør med fokus på installation af automatik i butikker rundt om i hele Europa.
”Der foregik en kraftig udvikling af både behov for og teknologiske løsninger til styring af varme, lys, ventilation, gardiner, stemmestyring, adgangskontrol og så videre i 00’erne i butikker og erhvervsbygninger. Det blev mest kaldt IHC altså intelligent house control, og vi arbejdede mest med proprietære systemer, der ikke kunne kommunikere med andre systemer eller installationer”, fortæller Thomas Scharbau og tilføjer:
Satser på åben standard
”Jeg fik kendskab til KNX, der i modsætning til de fleste systemer inden for IHC eller IBI (intelligente bygningsinstallationer, red.) er en åben standard, der kan kommunikere med andre systemer.
Jeg synes, det er sjovt at arbejde med KNX og få det hele til at spille optimalt.
Jeg kan godt lide åbne systemstandarder, der gør det hele mere fleksibelt – og det ledte til, at jeg etablerede KNX Solutions, der fokuserer på KNX-standarden”.
KNXsolutions har base i Københavnsområdet, men opererer i hele landet. Virksomheden løser 50-80 sager om året i både erhvervsbygninger og private boliger, og det sker ofte som underleverandør til en af de mellemstore eller store installationsvirksomheder, som har valgt at outsource KNX-delen af et større projekt til en specialist som KNXsolutions. ”Vi leder med lys efter en eller to medarbejder mere. Men det er vanskeligt”, fortæller han.
KNX kræver rutine
”Gode installatører med forstand på KNX og automatik hænger ikke på træerne. Der er mange, som har et overfladisk kendskab til smart home-teknologier, men det er et kompliceret felt, hvor der hele tiden sker nye teknologiske udviklinger”, fortæller han. Han fremhæver, at KNX ifølge ham kræver:
En elteknisk grunduddannelse, så der er styr på den elementær elteknik.
Viden om PLC og automatik.
Viden om it-netværk og lettere programmering.
Løbende efteruddannelse og flair for learning-by-doing.
Interesse for feltet og ”teknik-nørderi”.
Rutine som kun kommer ved regelmæssigt at løse mange opgaver inden for KNX.
”Jeg er selv lidt af en teknik-nørd, der elsker at gå i dybden med løsninger og følge med i nye udviklinger. Jeg synes, det er sjovt at arbejde med KNX og få det hele til at spille optimalt og på en måde, så det også er nemt at opdatere og udbygge systemet efterhånden, som bygningens brugerbehov ændrer sig. Jeg er også lidt af en first-mover, der ikke er bange for at kaste mig over nye teknologier og muligheder – ligesom jeg gerne deler ud af min viden”, fortæller han.
Hvad er din niche?
Det bliver sværere for virksomhederne at være god til det hele, og for mange virksomheder vil det være en fordel at fokusere sin forretning. På baggrund af den forventede udvikling kan der ifølge en analyse udgivet af Tekniq Arbejdsgiverne opstilles fire arketypiske markedspositioner som installationsvirksomheder kan anvende som inspiration. Det er muligt at mestre flere positioner, men da de stiller forskellige krav til kompetencer, kultur og processer, vil det stille store krav til virksomhedens størrelse og evne til at håndtere forskellige forretningsmodeller.
De fire markedspositioner omfatter:
- Kongen af tekniske entrepriser.
- Priseffektiv standard-installationsvirksomhed.
- Niche og specialiseret.
- Systemleverancer og konceptsalg.
Kilde: Nye muligheder i Installation 4.0 – find den på tekniq.dk under menupunktet ”Videncenter”.
Det kniber med kvaliteten
Han har i de sidste mere end ti år været bestilt til at rette op på utallige kuldsejlede eller mangelfulde smarthome-projekter. Han påpeger, at hele markedet for smarthome-løsninger er meget broget og spænder fra meget tynde gør-det-selv løsninger fra Jem & Fix-lignende forhandlere over proprietære trådløse løsninger til åben-standard-løsninger som KNX.
”Der er meget lidt plug-and-play over en god smarthome-løsning, fordi der er så mange fejlkilder og faldgruber. Løsningen skal spille ordentligt, når den bliver installeret, men den skal også være let at opdatere samt vedligeholde efter både et og fem og 10 år. Det kræver, at løsningen er opbygget som en fremtidssikret og skalerbar løsning, og at dokumentationen er i orden. Vi støder meget ofte på, at der ingen dokumentation er, eller at den består af et A4-ark fuld af kaffepletter. Den slags løsninger er meget vanskelige at vedligeholde og udvikle”, fortæller han og supplerer:
”Det er synd og skam, fordi det er kunden, som bliver gidsel i sagen og står med håret i postkassen. Det synes jeg ikke, vi som branche kan være bekendt”.
Brug specialister til specialistområder
Han har derfor en klar opfordring til danske installatører: ”Stop med at arbejde med ting, du ikke har forstand på. Brug i stedet specialister, når der er tale om specialistområder.
Hvad er 'smart home'-produkter?
Højtalere, støvsugere, kaffemaskiner, lamper, alarmsystemer og køleskabe er eksempler på produkter, hvor nogle modeller kan kobles til nettet. Det gør det muligt at opsamle, sende og modtage informationer om brugen af produktet, der sendes til andre enheder, fx en smartphone eller tablet. Det er typisk også muligt at styre produktet via en app. Stemmestyrede digitale assistenter er en anden produktgruppe i det smarte hjem. Digitale assistenter har indbyggede højttalere og mikrofoner, som kan opfange stemmekommandoer. 'Smart home'-produkter, intelligente produkter og IoT-produkter (Internet of Things) er alle navne, der dækker denne type 'smarte' produkter. I statistikken over befolkningens brug af it bruges betegnelsen 'smart home'-produkter. Kilde: Danmarks Statistiks undersøgelse om befolkningens it-anvendelse 2020.
Det er bedre og billigere for både installatøren og kunden. Jeg plejer at spørge: Hvis du har brækket armen, går du så til en ortopæd eller en øjenlæge?”.
Han anbefaler danske installatører at følge med i udviklingen inden for smarthome og have nok viden til at kunne rådgive kunder til en god tilgang og løsning – og så outsource selve opgaveløsningen til en specialist, der ikke laver andet.
”Jeg mener oprigtigt, det er smart for brede installationsvirksomheder at bruge specialister til det komplicerede KNX- og smarthome-område. Installatørerne kan så med fordel tegne en serviceaftale med kunden om løbende at vedligeholde løsningen. Det er kunden godt tjent med, fordi det sikrer en løbende opdatering af systemet. Installatørens gevinst er en løbende abonnementsindtægt og den fordel, der ligger i at have en tættere kobling til kunden”, fortæller han.