Ti steder du kan sætte ind under krisen
Når finanskrisen kradser, er der flere steder, hvor en leder med kløende fingerspidser kan sætte ind.
Når finanskrisen kradser, er der flere steder, hvor en leder med kløende fingerspidser kan sætte ind. Og det drejer sig om ekstraordinære løsninger, nye strategier, innovative løsninger og nye, differentierede produkter. Der skal tænkes langsigtet. Sådan skriver Erhvervsbladet.
Det handler mere end noget andet om at tænke i mulige scenarier og tilpasse sin virksomhed til dem, så man er forberedt. Der regerer en enorm usikkerhed lige nu, men samtidig en enorm sikkerhed for, hvad der sker i fremtiden som eksempelvis at teknologien fortsat bliver udviklet til at kunne løse flere opgaver eller at der bliver flere ældre mennesker i befolkningen, har administrerende direktør for Instituttet for fremtidsforskning Axel Olesen sagt.
Instituttet for fremtidsforskning har overfor Erhvervsbladet peget på, at virksomheder med fordel kan sætte ind her:
1. Mulighedsorientering: Der kan opstå nye muligheder for at lancere services og produkter, som kan afhjælpe andre med deres vanskeligheder.
2. Scenarier: Sandsynlige, potentielle scenarier, hvad vil de betyde for forretningen og virksomheden og hav klare modsvar og løsninger.
3. Megatrends: Fremtiden er sikker. Eksempelvis vil ny teknologi fortsat forandre både virksomheder og forbrugeres måde at agere på. Det handler om at tænke langsigtet.
4. Køb, hvis du har penge: Har virksomheden en solid økonomi, så kan det være oplagt at gå på shoppetur. Det kan være andre virksomheder, konkurrenterne, leverandørerne og nye salgskanaler.
5. Easy-udgaver: Overvej, om du kan udvikle en ny version af det eksisterende produkt i en nyere, men billigere form og eventuelt med en vis grad af gør-det-selv element.
6. Skræddersyede produkter: Virksomheder med skræddersyede produktion har lettere ved at optimere deres produktion og producerer ofte kun det antal varer, der faktisk er efterspurgt, hvad enten det er til virksomheder eller forbrugere. Det kan andre virksomheder overveje at kopiere.
7. Brugerdrevet innovation: Når virksomheder vælger at inddrage deres brugere, kunder, leverandører og andre interessenter i udviklingen af produkterne, så vil de have større chance for rent faktisk at ramme plet i markedet.
8. Fjern mellemled: Undersøge mulighederne i at springe over importører, agenter og grossister og i stedet gå direkte til producenten eller kunden.
9. Outsourcing: Hold fokus på kernekompetencer og i højere grad lade andre virksomheder klare de dele af produktionen, som ikke nødvendigvis er en kernekompetence.
10. Frie agenter: Hvis fyring er eneste mulighed for at opretholde eksistensen, så hold kontakten til de tidligere medarbejdere. Eksempelvis i form af en fri agent, hvor man fortsat køber opgaver fra den enkelte medarbejder, når muligheden er der og dermed bevarer muligheden for at få personen tilbage i medarbejderstaben, når tiderne vender.