Tidligere ansat kritiserer alarmselskab: Går på kompromis med sikkerheden
Graverende fejlinstallationer grundet manglende oplæring og frustrerede kunder i telefonen er bare nogle af de ting, en tidligere ansat oplevede, da hun var ansat hos Verisure. Direktør afviser kritikken.
Graverende fejlinstallationer, pressede medarbejdere og grænseoverskridende salgsmetoder har de seneste to år været en del af hverdagen i alarmselskabet Verisure.
Det fortæller Susan Hansen, der i mere end otte år arbejdede i den afdeling, der tager imod klager og opsigelser fra Verisures kunder, til Berlingske Business.
”Man gik simpelthen på kompromis med den sikkerhed, kunderne troede, at de købte, når der blev solgt og installeret alarmer”, siger hun til Berlingske Business og påpeger samtidig, at virksomheden, der tidligere hed Dansikring Direct, før i tiden plejede at kere om sit produkt.
Læs også: El-direktør fratræder med øjeblikkelig virkning
Fejl i installationer gav frustrerede kunder
Tilbage i 2015 ændrede virksomhedens fokus sig, da den nuværende direktør, Rasmus Busk, blev ansat. Her fortalte han i et interview med Finans.dk, at man hos Verisure ville have fokus på salg og marketing, og at aktørerne i branchen skulle tænke innovativt.
Men den tankegang hjalp ikke Verisure på rette køl – i stedet begik mange af de nye medarbejdere stribevis af fejl, når de installerede alarmer, hvilket resulterede i flere opkald fra frustrerede kunder:
”Der var tilfælde med alarmer, der blev sat op med velcro eller bare på en plade, der kunne flyttes rundt. Der var detektorer, der blev sat omvendt, så de ikke virkede. Røgmeldere, der bliver sat lige ved en brændeovn eller ikke opsat efter specifikke krav, der var beskrevet fra den tekniske afdeling”, siger Susan Hansen til Berlingske Business.
Hun påpeger dog samtidig, at de dårlige installationer ikke nødvendigvis var sælgerens skyld, men at det nærmere skyldtes manglende oplæring:
”Nogen af sælgerne havde formentlig aldrig haft en skruetrækker i hånden. Det er det, vi taler om”, siger hun.
Kan ikke genkende kritik
Hos Berlingske Business oplyser man, at man har forelagt Susan Hansens kritik for Verisure. Men ifølge Rasmus Busk skulle virksomheden have branchens højeste kundetilfredshed og fejl på under én procent på alarmerne:
”Derfor kan jeg heller ikke genkende det negative billede, som bliver tegnet her”, siger han til Berlingske Business.
Susan Hansen står imidlertid ikke alene med opfattelsen af, at Verisure har problemer. Således melder HK Service Hovedstaden om et sammenfald mellem den nye ledelse i 2015, og hvornår der opstår problemer i virksomheden.
Læs også: Daglig dialog gør forandringer nemmere
Fagforeningen behandler i øjeblikket et tocifret antal sager med medarbejdere fra alarmvirksomheden, der drejer sig om muligt lønsjusk og lønfusk, fortæller René Knudsen, formand for HK Service Hovedstaden, til Berlingske Business.
Rasmus Busk mener imidlertid ikke, at fagforeningens kritik stemmer overens med hans billede af virksomheden:
”Vi er enormt optagede af at skabe gode rammer og vilkår for vores medarbejdere, og det synes jeg, at vi er lykkedes med. Vi har over 200 sælgere, og de tjente i gennemsnit 36.493 kroner i sidste måned, hvilket jeg synes er en rigtig pæn løn. Samtidig har vi en tårnhøj medarbejdertilfredshed, som lå på 8,3 ud af 10 ved sidste måling”, siger han til Berlingske Business.
- EL