Toto-leverandør langer ud efter grossister
VVS-grossisterne på det danske marked er et fordyrende mellemled, der i realiteten understøtter internetbutikkerne. Det mener direktøren i Lindgreen & Cordes, som har agenturet på de japanske Toto-toiletter i Danmark. Brødrene Dahl afviser kritikken.
Virksomheden Lindgreen & Cordes har i år lanceret det store japanske sanitetsbrand Toto på det danske marked, men de tornadoskyllende Toto-toiletter kan ikke købes gennem VVS-grossisterne. Lindgreen & Cordes satser nemlig på direkte salg til installatørerne.
Og det er der en klar årsag til, forklarer direktør i Lindgreen & Cordes Olaf Dall Lindgreen:
Det er installatørerne, der både kan og skal sælge vores produkter. Derfor er det også dem, der skal have mulighed for at tjene penge på produkterne, uden at det skal udvandes af udbydere, der udelukkende markedsfører sig på pris, siger Olaf Dall Lindgreen til installator.dk og uddyber:
Jeg synes det er en komisk situation, at grossisterne reelt udkonkurrerer sine egne kunder ved at sælge meget billigt til internetbutikkerne. BilligVVS opnår eksempelvis sine meget lave priser gennem bl.a. Brødrene Dahl. Og fordi internetbutikkerne køber i store mængder, får de produkterne til væsentligt lavere priser end den normale installatører, siger Olaf Dall Lindgreen.
Læs også: XL-Byg vil konkurrere med VVS-grossister
Gør op med prispres
Han opfordrer den enkelte installatør til at udnytte de muligheder, de har for at tjene ekstra penge og gøre op med de produkter, hvor det ikke giver mening på grund af urimeligt prispres.
Ikke overraskende mener han, at det er muligt med Toto-produkterne, men han erkender samtidig, at han ikke kan konkurrere med grossisternes hurtige leveringstider.
Nej, vi leverer ikke fra dag til dag. Det tager to dage, men det klarer lidt planlægning vel også, siger Olaf Dall Lindgreen.
BD afviser kritikken
Kommerciel direktør i Brødrene Dahl mener ikke, at kritikken er berettiget. Han gør i en mail til installator.dk opmærksom på, at det ikke direkte er Brødrene Dahl, der leverer til BilligVVS. Men derimod et salgsselskab, som dog også er ejet af Brødrene Dahls moderselskab Saint Gobain Distribution Denmark.
Læs også: Grossister frygter ikke XL-Byg
Morten Kilden Nikolajsen pointerer også, at man skal passe på med at undervurdere de fordele, der er ved at handle gennem en grossist.
Det er ikke korrekt, at det kun er leveringstiderne, der adskiller grossisterne og Lindgreen & Cordes markedsmodel. Ud over stabile dag-til-dag leverancer er der mange andre faktorer, der spiller ind, når en VVS-installatør vælger leverandør. Fuld returret, attraktive betalingsbetingelser, samlet og præcis levering samt trygheden ved at handle med en dansk grossist med økonomisk soliditet, hvis der opstår problemer med produkterne, er også vigtige beslutningsfaktorer, påpeger Morten Kilden Nikolajsen.
Han vurderer derudover, at det er en væsentlig tidsbesparende faktor for installatørerne, at de hos Brødrene Dahl kan købe alle produkter på én gang i stedet for at skulle shoppe rundt.