Tre gode råd til sanitetsinstallatøren
En erfaren sanitetsmand fremhæver tre anbefalinger til installatøren, der skal montere badeværelse: Tænk langsigtet, tænk hygiejne i alle dimensioner og rådgiv kunden bredt om muligheder.
Han er salgschef for schweiziske Geberit, som er en af de største udbydere af sanitetsløsninger og -produkter og har beskæftiget sig med området i en årrække. Geberit har mange års erfaring med de installationer, der befinder sig ’bag væggen’ på badeværelset og sørger for, at alt fungerer optimalt. I 2015 opkøbte Geberit den svenske producent af toiletter, håndvaske, badekar og andre sanitetsprodukter Ifö og blev derved leverandør af komplette løsninger til badeværelset.
Peter Mølgaard Hansen arbejder tæt sammen med de forskellige markeder inden for opførelse og renovering af badeværelser og han fremhæver tre gode råd, som han mener installatører, bygherrer, arkitekter, typehusfirmer, developere med mere kan have gavn af. De omfatter:
1) Tænk langsigtet
Et badeværelse består af både af installationer foran og bagved væggen, og det er vigtigt, at badeværelsesprodukterne er lette at vedligeholde på den lange bane. Det kræver, at vedligeholdelsen og tilgængeligheden er tænkt med fra starten af. Det er for eksempel vigtigt, at installatøren har let adgang til ’motorrummet’ i kraft af installationerne bag væggen. Det kan for eksempel være via en simpel plade, der skal skrues af, hvor installatøren let kan pille et helt modul ud, udskifte dele, der trænger til udskiftning og dernæst let montere modulet på rette plads.
Et andet perspektiv er at sørge for god strømforsyning på badeværelserne, hvor alle tendenser peger mod, at også produkterne på badeværelset bliver elektrificeret. Der vil fremtiden blive behov for masser af strøm til lys, sensorer, luftudsugning, vandvarmere og alle mulige gadgets, som vi sikkert slet ikke kender til endnu.
2) Tænk hygiejne i alle dimensioner
Peter Mølgaard Hansen peger på, at hygiejne spiller en kraftigt voksende rolle på badeværelset, ligesom det gør i alle andre aspekter af samfundslivet. Det gjorde det før covid-19, men den udvikling er blot blevet kraftigt forstærket af pandemien, hvor ikke mindst hygiejnen på offentlige toiletter i dag er genstand for stort fokus.
”Badeværelser og toiletter skal være rengøringsvenlige. Det gælder både i private boliger, på arbejdspladser, i institutioner og offentlige bygninger. Men det gælder også det skjulte vand i rørsystemer, hvor der kan være risiko for dannelse af bakterier og legionella. Det kræver, at rørsystemer og samlinger tager højde for stillestående vand, og måske at der bliver installeret automatiske skyl på skoler eller andre steder, hvor der i perioder ikke er aktivitet”, fortæller han og tilføjer:
”Der er også et stort behov for berøringsfrie armaturer og betjeninger – ikke kun af håndvasken, men også af toilet og andre produkter”.
Læs også: Danskerne vælger de sikre løsninger på badeværelset
3) Rådgiv kunden bredt om alle muligheder
Peter Mølgaard Hansen vil også gerne appellere til, at installatører tager deres rådgiverrolle meget seriøst og rådgiver kunden om alle muligheder, når der skal bygges nyt badeværelse eller renoveres.
”Der sker mange ændringer i vore samfund, adfærd og behov, og der kan derfor nemt være behov for at indrette badeværelset anderledes, end vi har været vant til. Jeg mener derfor, det er vigtigt at rådgive bredt og tage alle muligheder med i betragtning. Badeværelset er under kraftig forandring, og det er derfor ikke tilstrækkeligt at tænke og rådgive, som ’vi plejer’. Befolkningens gennemsnitsalder er stærkt stigende, og det kan derfor være oplagt at tænke i betjeningsvenlighed og flere støttefunktioner på badeværelset. Det kan for eksempel være douchetoilet og berøringsfrie betjeninger".
Tænk efteruddannelse og ny viden
Peter Mølgaard Hansen opfordrer derfor installatører til løbende at opgradere deres viden om sanitetsløsninger og -tendenser. Det kan ske via kurser hos producenter eller grossister, fabriksbesøg hos producenter, webinarer eller deltagelse i de mange seminarer, der bliver tilbudt.
”Der sker meget både med bæredygtighed, design, hygiejne, funktionalitet og for eksempel lydgener fra tekniske forsynings- og afløbsrør i ikke mindst etageejendomme. God og bred rådgivning kræver viden”, fortæller han.