Vandmålere bliver mere intelligente
Smarthome-bølgen og den generelle digitalisering driver en udvikling, som gør vvs-branchen og vandforsyning mere intelligent. Brødrene Dahl har derfor oprustet med opkøb inden for ’smarte’ vandmålerløsninger og ansatte i foråret 2021 den tidligere IBM-chef Steen Christoffersen som ny direktør for området.
Den tidligere leder fra IBM står i spidsen for udviklingen af det nye strategiske forretningsområde, hvor data fra blandt andet vandmålere opsamles og analyseres med henblik på at forudsige vedligeholdsbehov. Den nye banebrydende teknologi, man har købt og videreudviklet, betyder nye omsætningsmuligheder også for vvs-branchen.
En samlet løsning
”Vi mærker en stigende efterspørgsel efter smarte digitale vandmålerløsninger, som kan hjælpe forbrugere til et mere bæredygtigt vandforbrug”, fortæller Steen Christoffersen.
Han fremhæver, at Brødrene Dahls vandmålerløsning er en samlet pakke, der både består af vandmålere, netværk og software.
”Det er vigtigt for forsyningsselskaberne at få en totalløsning, så det både bliver lettere for dem selv, og så de kan tilbyde forbrugerne en bedre service og flere informationer. Det kan for eksempel være værdifuldt at tilbyde lækagealarmer til forbrugerne, som indebærer, at den smarte løsning, som er koblet på internettet, automatisk registrerer abnorme vandforbrug og sender en varsling til rette vedkommende. Det kan også være bi-målere til andelsforeninger eller lejlighedsejendomme, som kan gøre det lettere for den enkelte beboer at holde øje med forbrug og måske ændre adfærd”, fortæller han.
En åben platform
Det at samle data ind er sekundært. Det er, når data bruges til at forudsige noget, det bliver interessant og værdiskabende. Her har Brødrene Dahl valgt en visionær tilgang, mener Steen Christoffersen.
Han mener, at Brødrene Dahls platform er baseret på åbenhed i modsætning til de eksisterende, proprietære løsninger på markedet. Det vil sige, at den kan bruges i samspil med forskellige typer hardware og netværksleverandører, og at den kan opsamle og analysere data fra mange forskellige områder. Det kan være vand, el, indeklima eller noget helt fjerde, når blot der sidder sensorer i den anden ende.
”Med et tilbud til forsyningsselskaberne om tre valgmuligheder i stedet for én, som er den klassiske, har vi fået et kæmpe ordre- og interesseindtræk”, fortæller Steen Christoffersen og tilføjer:
”Forbrugerne kommer nemlig tættere på, og man skal nu kunne se sit vandforbrug eller få slukket hanen ”fjernbetjent”, hvis man har glemt det før ferien. Alt sammen via forsyningsselskabet. Vi satser derfor på at lave kundeorienterede løsninger til forsyningsselskaberne, der bruger det direkte mod forbrugerne”.
Den digitale udvikling
Han forventer, at smarte og digitale løsninger generelt vil komme til at fylde meget mere i vvs’ernes hverdag i fremtiden, og han mener, det er vigtigt, at vvs-grunduddannelsen indeholder grundtræning og viden om IoT (tingenes internet, red.). Han mener for øvrigt også, at mere IoT-indhold vil gøre vvs-uddannelsen mere attraktiv for mange unge fra millenium-generationen, der er vokset op med et digitalt tankesæt.
”For mig som it-mand er det enormt interessant at komme med på den rejse. Intelligente eller smarte vandmålerløsninger har ulmet i mange år, og nu er der ved at komme knald på. Vi står på tærsklen til noget stort, og jeg glæder mig meget til at bidrage med min viden og erfaring i Brødrene Dahl”, siger Steen Christoffersen, som Brødrene Dahls nye direktør for området digitale løsninger.
Han fremhæver, at forbrugere generelt er blevet både langt mere digitale, bevidste og optaget af bæredygtighed. Det betyder blandt andet, at smarthome-løsninger vinder indpas. Og det betyder nye muligheder for vvs-branchen.