Varehus bruger varmlufttæpper mod kulden
Elektronikvarehuset Elgiganten benytter varmlufttæpper til at holde kulden ude af butikken, og det sparer både på sygedage og energiudgifter.
Det danske elektronikvarehus Elgiganten har investeret i varmlufttæpper for at sikre sig mod den kolde vinter. I en butik, hvor dørene åbner og lukker hele tiden, er det en god løsning, lyder det fra kæden, der benytter tæpperne i alle sine varehuse.
”Vi benytter varmlufttæpper for at sikre et godt arbejdsmiljø for vores medarbejdere. Især ved kassen og andre funktioner, der er placeret lige ved ind- og udgangen til alle vores 37 varehuse, er det vigtigt med ekstra fokus”, siger Thomas Bredbjerg Nielsen, der er project & facility manager for Elgiganten, og tilføjer:
”Utilpasse eller syge medarbejdere er ikke i nogens interesse, og vi reagerer derfor, hvis der klages over træk fra døråbningen. Samtidig ønsker vi heller ikke at overbelaste vores ventilationsanlæg i forhold til opvarmning af butikken”.
Samarbejde med leverandør
Elgiganten har samarbejdet med leverandøren Tempus Heat omkring varmlufttæppeløsningen de seneste tre år.
”Samarbejdet med Tempus Heat fungerer upåklageligt. Med ansvaret for 37 varehuse har jeg svært ved selv at gå i detaljer med den enkelte business case, men det klarer Tempus Heat for os. Så det er ren win-win. Samtidig er det gode anlæg, som vores VVS-firma er glade for at arbejde med, og prismæssigt er de også konkurrencedygtige”, fortæller han.
Tempus Heat beregner også den konkrete energibesparelse:
Læs også: Opnå store besparelser med lufttæpper i kølerum
”Vores varmlufttæpper adskiller forskellige temperaturzoner og sikrer, at den kostbare opvarmede luft forbliver i forretningen, mens den kolde og generende luft bliver udenfor. Derved opnås et væsentligt forbedret arbejdsmiljø og dokumenterede energibesparelser på 50-70 procent”, forklarer Ronnie Haugaard Rasmussen, adm. direktør i Tempus Heat.
- SN