Ventilationsbranchen håber på medvind i 2011
Brancheforeningen Dansk Ventilation håber, at flere energirenoveringer og en hjælpende hånd fra landets installatører vil skabe fornyet vækst allerede i 2011. Branchens egne aktører kan ikke gøre mere, lyder det fra direktøren.
Som i så mange andre brancher har ventilationsbranchen også lært at stave til finanskrise og recession i de seneste år. Fra midten af 2008 til 2010 er omsætningen dykket med godt 15 procent. Alligevel mener direktør i Dansk Ventilation Christen Galsgaard, at tiden er inde til at tænke positive tanker. Han glæder sig over, at ventilationsbranchen trods alt er sluppet billigere end de øvrige byggevareleverandører, der har måttet æde en nedgang på cirka 35 procent. Samtidig noterer han sig, at hans medlemsvirksomheder lige nu oplever, at salget har stabiliseret sig.
Det ser ud til, at vi kommer ud af 2010 uden større skammer, og det giver håb om, at 2011 bliver året, hvor det går fremad igen, siger Christen Galsgaard til Installatør Horisont.
Hvis det skal lykkes, mener han dog, at der er en række ting, der skal flaske sig for branchen. Blandt andet er det meget væsentligt, at der for alvor kommer gang i energirenoveringerne af den ældre del af den danske bygningsmasse.
Energirenoveringer nødvendige
De produkter, som skal til for at sikre massive energibesparelser, er udviklet, så vi må bare håbe, at samfundet for alvor kommer i gang, så vi kan nå målet om at øge energieffektiviteten med 20 procent i 2020. Der sker for lidt i dag, og det er altså ikke nok bare at skifte til termoruder i ældre bygninger, når der sidder nogle elendige varmeanlæg i rigtig mange af dem, siger Christen Galsgaard.
I forhold til at sætte gang i energirenoveringerne i private boliger tager han godt imod klimakommissionens forslag om at oprette en energikonto, hvor borgerne løbende indbetaler et beløb, der varierer i størrelse, afhængigt af hvilken energiklasse deres hus har. Når det gælder erhvervsbyggeri mener Christen Galsgaard, at der skal tages endnu mere drastiske metoder i brug, for at budskabet skal trænge ind hos beslutningstagerne i erhvervslivet.
Jeg har skrevet et brev til vores skatteminister, hvori jeg anbefaler, at man indfører i regnskabsloven, at en virksomheds energiforbrug skal fremstå som en selvstændig post i regnskabet. Det skal være alle former for energi, der tæller med, så vi for alvor får energiforbrug ind i hovederne på direktører, bestyrelsesmedlemmer og andre beslutningstagere. Jeg er sikker på, at det vil få en meget gavnlig virkning, hvis man får et tal på energiforbruget, som kan sammenlignes med andre, pointerer Christen Galsgaard.
Han har endnu ikke fået respons på sit forslag, så på den korte bane håber han, at de ESCO-projekter, der er sat i gang i en række kommuner, vil vise sig at være effektive i forhold til at få energirenoveret kommunale bygninger.
Der kommer nogle resultater fra forskellige ESCO-projekter her i løbet af vinteren, og det er mit håb, at der er nogle gode fuld skala-eksempler i mellem. Det vil nemlig være fint, hvis vi kan opnå en effekt, hvor de gode erfaringer bliver givet videre fra kommune til kommune, siger Christen Galsgaard.
Håber på hjælp
Branchedirektøren håber også, at landets installatører vil give ventilationsbranchen en hånd i kampen for at sikre vækst i 2011. Det skal de ifølge Christen Dalsgaard gøre ved at være klar til at tage en kvalificeret dialog med forbrugerne om de ventilationsprodukter, der er tilgængelige på markedet i dag.
Det er begyndt at gå op for forbrugerne, at når vi får tættere og tættere huse, for at få nedbragt energiforbruget, så er man nødt til at tage hånd om luften. For det er nemlig den, der bærer komforten og sikrer, at man oplever den rigtige temperatur i husets forskellige rum. Den stigende opmærksomhed fra forbrugernes side skal installatørerne udnytte, når de snakker med dem og fortælle om de produkter, der eksisterer - eksempelvis inden for varmegenvinding. Der er for mange, der siger til frøken Jensen, at de er noget moderne pis og i stedet tilbyder at installere en gaskeddel, vurderer Christen Dalsgard. Han tror på, at de installatører der tager udfordringen op nu, vil nyde godt af det, når markedet vokser.
Er dine egne medlemsvirksomheder gode nok til selv at markedsføre de nye produkter?
Principielt vil jeg sige ja, de gør det godt. Ventilationsvirksomhederne er mest koblet op på store entrepriser og projekter, så det er mere væsentligt at fokusere på installatørerne. Jeg mener, at de skal uddannes yderligere, så de er i stand til at svare på forbrugernes spørgsmål, slutter Christen Galsgaard.