Verdens førende inden for varmepumper får dansk chef for Norden: ”Vi vil vokse i hele Norden”
Vaillant Group, en af verdens førende producenter af varmepumper, har udnævnt danske Per Stryhn til ny administrerende direktør for virksomhedens aktiviteter i Norden. Målet er nu at vokse på hele det nordiske marked.
"Vi er stærkt rustede til vores næste skridt på rejsen. Vi ser hvert marked som unikt, og vi har en strategi for hvordan vi skaber vækst i de respektive lande", siger den nytiltrådte CEO.
Per Stryhn, 48, har i løbet af sin professionelle karriere haft ledende stillinger i flere multinationale og højteknologiske virksomheder. Han har blandt andet arbejdet otte år som servicedirektør og servicechef i Siemens, tre år i samme rolle hos Coromatic A/S og godt syv år som afdelingsleder hos Siemens Technology Services.
"Jeg har næsten udelukkende arbejdet med at etablere, udvikle og sælge ydelser og koncepter inden for serviceområdet. Jeg kan godt lide at gennemføre ændringer, der er nødvendige for at udvikle virksomheden og dens medarbejdere, for at skabe en stærkere markedsposition", siger Per Stryhn.
For godt halvandet år siden begyndte han i Vaillant som servicedirektør. Nu tager han endnu et skridt, og efterfølger Christian Sieg som administrerende direktør for virksomhedens aktiviteter i Norden.
"Vi har en meget spændende tid foran os. Vi leverer produkter af højeste kvalitet, har et komplet serviceudbud og markedets længste erfaring. Nu skal vi bare blive endnu skarpere på hvert område."
Ønsker at vokse hurtigt på det svenske og finske marked
Per Stryhn ser nu frem til at vokse i hele Norden, selvom kendskabet til brandet varierer meget landene imellem. I Danmark og Norge har Vaillant været veletableret i mange år, og er blandt de førende i branchen, mens brandet er næsten ukendt i både Sverige og Finland.
"Vi ser hvert marked som unikt og har klare individuelle strategier for vækst i hvert land. Jeg er overbevist om, at vi vil lykkes, og dermed løfte hele virksomheden til et nyt niveau," siger Per Stryhn.
Tre fokusområder for vækst
Vaillant kommer til at koncentrere sig om tre fokusområder i den fortsatte strategi: Service, salg og markedsføring. Inden for serviceområdet ønsker Per Stryhn at opbygge et nordisk servicetilbud, hvor kunderne gennem Vaillants servicetilbud får mulighed for at vælge, om de ønsker at lave en aftale gennem deres installatør, eller om de vil gå direkte til Vaillant, når teknologien inden for varmepumper skal serviceres. På den måde får slutkunder hurtig og nem adgang til hele vaillants vifte af kompetencer.
"I Danmark har vi et stærkt bånd til mange installatører som har solgt vores produkter længe. I Sverige arbejder vi intensivt i det geografiske område mellem storbyregionerne Stockholm, Malmø og Göteborg for at opbygge et partnernetværk med installatører. Vi arbejder sammen med dem, uddanner dem og inviterer dem indenfor på vores fabrik og hovedkontor. De får også support fra vores egne servicespecialister. Vi er også begyndt at arbejde sammen med et nyt segment af installatører – nemlig elektrikere – en strategi som vi kan se fungerer.
Hvor vil Vaillant være om fem år?
Vi er oppe på et helt nyt niveau. Vi har en række nye innovative produkter, som er en naturlig del af det smarte hjem, og vi er veletablerede på alle markeder i Norden, fastslår Per Stryhn.
Se mere om vaillant på vaillant.dk