08.05.2008

Virksomheder giver Modstrøm succes

Danmarks første klimavenlige energiselskab leverede den 1. april el til sine første kunder. Over halvdelen af kunderne har valgt Modstrøms mest klimavenlige produkt, og relativt mange kunder er virksomheder. Virksomhederne er typisk engagerede og bruger CO2-neutraliteten i deres markedsføring. Og de stiller krav til deres leverandører.

For to måneder siden blev Danmarks første klimavenlige energiselskab, Modstrøm, lanceret og den 1. april modtog de første kunder deres el fra Modstrøm. Kernen i Modstrøms koncept er en garanteret økonomisk besparelse på fem procent på kundens elforbrug. Besparelsen kan man vælge at beholde - eller man kan vælge at bruge pengene på CO2-kvoter, som Modstrøm opkøber og destruerer.

En husstand med et gennemsnitligt forbrug på 4000 kWh om året kan som kunde hos Modstrøm for ca. 40 kr. ekstra om måneden være med til at spare klimaet for mindst to tons CO2 om året. Over halvdelen af kunderne har valgt Modstrøms mest klimavenlige produkt, selv om det betyder, at de skal betale en lille merpris for at blive helt CO2-neutrale i forhold til deres elforbrug.

Virksomhedskunder vejer tungest
Modstrøm har i dag ca. 1000 kunder, og antallet stiger fortsat. Ifølge adm. direktør Roar Seeger har selskabet i sagens natur flest privatkunder, men virksomhedskunderne repræsenterer en relativt stor andel. Såvel antallet som fordelingen svarer til de forventninger, Modstrøm havde fra starten. Én ting har dog overrasket.
”Jeg er positivt overrasket over, at mere end halvdelen af vores kunder faktisk har valgt vores mest klimavenlige produkt, som gør dem helt CO2 netutrale i forhold til deres elforbrug. Det viser, at der har været et stort behov for et klimavenligt alternativ til den sædvanlige måde at købe sin strøm på. ”Klimaforandringerne og den massive debat om klimaet har betydet, at vores koncept er gået rent ind hos de forbrugere, der ønsker selv at gøre noget aktivt,” siger Modstrøms adm. direktør Roar Seeger.

Forventningspres eller utryghed
Når virksomhedskunderne vejer tungt, har det ifølge Roar Seeger to årsager. De mærker de et stigende pres og forventning fra kunder og medarbejdere om at indføre en grøn og klimavenlig energipolitik. En aktiv holdning til klimaforandringer er blevet en konkurrenceparameter.

Omvendt føler privatkunderne sig utrygge ved at skifte.
”Et spørgsmål, vi har hørt rigtig mange gange, er, om man så ikke risikerer at miste sin elforsyning. Det kan vi i hvert fald afkræfte, for den elektricitet, vi sælger kommer fra nøjagtig samme sted som al anden el, nemlig fra netselskaberne,” siger han.

For at modvirke utrygheden har Modstrøm indgået et samarbejde med Merlin og Telekæden, hvor interesserede både kan få information og blive kunder hos Modstrøm.

Selskabet er Danmarks eneste uafhængige energiselskab, og på den baggrund mener Roar Seeger, at der er god plads på markedet. ”Vi regner med at have fem procent af markedet om tre til fem år,” siger han. Allerede næste år regner han dog med, at virksomheden giver overskud.

”Vi mener sagtens der kan blive plads til både besparelser for kunderne og fortjeneste til os, for vi er mere effektive, og vores omkostninger er langt mindre,” slutter han.

Konsekvenser for leverandører
En af de CO2-neutrale er Brøchner Hotels, som omfatter fire hoteller – herunder Hotel Kong Arthur og Hotel Fox i København.

Brøchner Hotels bliver i dag verdens første CO2-neutrale hotelkæde. Den danske hotelkæde har på baggrund af kædens varme- og elforbrug i 2007 opgjort sit samlede CO2-udledning og har efterfølgende opkøbt CO2-kvoter, der svarer til forbruget. Fremover vil Brøchner Hotels hvert eneste år forpligte sig til at opkøbe CO2-kvoter svarende til det samlede forbrug.

"Hotelbranchen har gennem mange år arbejdet målrettet med at sænke energiforbruget. Men med dette initiativ har Brøchner Hotels markeret sig som en af de hotelkæder, der går allerforrest. Kæden har endda pålagt sig selv et ekstra incitament til at reducere sit CO2-udslip, da energiforbruget på hotellerne vil påføre kæden ekstraordinære omkostninger til køb af CO2-kvoter," siger Jens Zimmer Christensen, formand for HORESTA’s Region Hovedstaden og for Danmarks Hotelforening Øst for Storebælt.

”Brøchner Hotels vil gerne tage et medansvar for miljøet. Vi vil ikke bare nøjes med at tage et par enkelte initiativer til at nedbringe vores energiforbrug. Brøchner Hotels vil være den første CO2-neutrale hotelkæde. Opkøb af CO2-kvoter er en ekstra udgift, vi pålægger os selv for at bringe balance i vores klimaregnskab. Det vil ikke blot give os en bedre samvittighed men også et større incitament til at gøre noget ved vores energiforbrug. Man kunne faktisk sige, at vi nu har lavet vores egen mini Kyoto-aftale," siger Kirsten Brøchner, adm. dir, Brøchner Hotels A/S.

Baggrunden er, at en betydelig del af energisektoren og den energitunge industri fra januar 2005 blev omfattet af EU's kvoteordning for CO2-udledning. Hver gang en CO2-kvote bliver købt og afnoteret, betyder det, at prisen stiger på de resterende kvoter. Når prisen stiger på CO2-kvoterne bliver det mere attraktivt for energiselskaberne at investere i klimavenlig energi.

Brøchner Hotels har i ønsket om at gå forrest i miljøkampen også sat ekstra fokus på nedsættelse af energiforbruget og udarbejder en række miljøkrav til hotellets leverandører.

Mere fra Kristina

Kristina Øby Pedersen

Se profil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere