Virksomheder trætte af offentligt bureaukrati
Flere virksomheder har henvendt sig med klagepunkter over for meget offentlig bureaukrati gennem Dansk Byggeris nye meldeordning.
For mange formularer, der skal udfyldes, for langsom tilbagemelding og komplicerede regler er nogle af de administrative byrder, som Dansk Byggeri har fået ind på deres nye meldeordning.
Her har erhvervsorganisationen opfordret danske virksomheder til at fortælle om deres oplevelser med besværlige offentlige systemer, der plager dem i hverdagen. I løbet af de første tre uger har 16 virksomheder benyttet sig af meldeordningen.
Læs også: Kommunale solcelleanlæg drukner i bureaukrati
Og der er ingen tvivl om, at virksomhederne bruger meget tid på at leve op til offentlige regler, mener erhvervspolitisk konsulent i Dansk Byggeri, Michael Riff Alexandersen.
Det vidner om, at offentligt bureaukrati fylder meget hos virksomhederne. Tænk, hvad der kunne komme ud af tiden, hvis de kunne bruge den på at skabe vækst og arbejdspladser i stedet for at udfylde diverse formularer og andet bureaukrati, siger Michael Riff Alexandersen.
Det er særligt de mange indberetninger til Danmarks Statistik, der plager virksomhederne. Derfor mener Michael Riff Alexandersen, at det med fordel kan gøres mere simpelt for virksomhederne med tanke på, hvornår det er mest belejligt for dem at skulle indberette tal.
Også når det kommer til lærlinge, går der meget tid med papirarbejde. Og så synes virksomhederne tilmed, at reglerne på området er komplicerede.
Læs også: Dansk Byggeri: For tidligt at stramme finanspolitikken
Det kan ikke nytte noget, at politikerne hele tiden siger, at de vil have, at flere virksomheder skal tage en lærling, hvis det så samtidig er smadderbesværligt. Det hænger ikke sammen, siger Michael Riff Alexandersen.
- SSM