Bliv klædt på til din første medarbejder

Lønadministration, forsikring og kønsneutrale stillingsannoncer. Der er masser af faldgruber, når du som selvstændig skal ansætte den første medarbejder.

Når enkeltmandsvirksomheden udvider med de første medarbejdere, overraskes et stort antal ejere af, hvor tidskrævende det er at administrere eksempelvis løn og ferie for ansatte. Arkivfoto. .

Mange installatører kan, ligesom andre virksomhedsejere i opstartsfasen, bliver overraskede over, hvor krævende det er at have medarbejdere ansat. Den første fejltagelse sker typisk, når der skal underskrives ansættelseskontrakt. Hvis ikke det gøres efter bogen, kan det koste dyrt i erstatning senere. Desuden kan det tage mere tid, end man regner med, at lede en eller flere medarbejdere.

”Der er rigtig mange fælder ved den første ansættelse. Det er vores erfaring, at mange selvstændige erhvervsdrivende synes, at det er en uoverskuelig proces, og desuden afskrækker det mange med alle de regler, der er på området. De juridiske regler og forhold ved ansættelsen af den første medarbejder kan være en jungle, især for folk med håndværksmæssig baggrund, der formentlig slet ikke kan forestille sig at sidde foran en computerskærm og bruge tid på at sætte sig ind i reglerne om ansættelsesforhold”, siger Cecilie de Claville Christiansen, advokatfuldmægtig i Advodan.

”Det er vores erfaring, at mange selvstændige erhvervsdrivende synes, at det er en uoverskuelig proces, og desuden afskrækker det mange med alle de regler, der er på området”.

Cecilie de Claville Christiansen, advokatfuldmægtig i Advodan

Administration og ledelse kræver ressourcer
En undersøgelse fra ASE, a-kassen for selvstændige, viser, at et stort antal mindre virksomhedsejere bliver overraskede over, hvor meget tid det tager at administrere løn og ferie for deres medarbejdere. Inden den første medarbejder bliver rekrutteret forventer 37 procent, at løn- og ferieadministration vil være den mest ressourcekrævende opgave i virksomheden.

Den forventning er undervurderet, viser undersøgelsen. Efter medarbejderen er trådt ind ad døren, og virksomhedens rutiner skal omlægges til at omfatte endnu en person, oplever 53 procent af virksomhedsejere, at administrationen tager længst tid. Personaleledelse overrasker også, her forventer blot 18 procent, at det vil være den største ressourcesluger i virksomheden. Faktisk viser det sig, at over dobbelt så mange, 37 procent, oplever personaleledelse som det, der trækker flest tænder ud.

Tjekliste for den første medarbejder

  • Rygepolitik
  • Arbejdspladsvurdering
  • Stillingsopslag uden diskrimination overfor køn, race eller handicap
  • Ansættelseskontrakt
  • Skatteindberetning af frynsegoder
  • Arbejdsskadeforsikring
  • Arbejdsgiverregistrering på virk.dk

Kilde: Advodan

”Faktisk viser administration af løn, ferie med videre samt den daglige personaleledelse sig at være de mest ressourcekrævende opgaver, når en ny medarbejder er ansat … Den konkrete personaleledelse viser sig imidlertid som en større opgave i dagligdagen, end umiddelbart forventet hos enmandsvirksomhederne. Det er den opgave, som faktisk kræver næstflest ressourcer fra virksomhedsejeren. Det er her, hvor ejeren påtager sig at lede medarbejderen og arbejdet i virksomheden. Det er en uventet udfordring og en undervurderet opgave for mange selvstændige”, fremgår det af undersøgelsen.

Mange bruger freelancere
En stor del af virksomhedsejere vælger at satse på en freelancer i stedet for at stå med ansvaret og de administrative opgaver i forhold til fastansatte medarbejdere. Blandt de adspurgte ASE-medlemmer, der anvender freelancere, svarer 83 procent af selvstændige uden medarbejdere og 66 procent af selvstændige med under ti ansatte, at en freelancer erstatter deres behov for medarbejdere.

Læs også: Svært at finde den rette medarbejder

”For mange føles det formentlig mere overskueligt at ansætte en freelancer, idet der ikke skal tages højde for nødvendige forsikringer, ansættelsesretlige regler og meget af det administrative arbejde”, siger Cecilie de Claville Christiansen.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

03.07.2024Installator.dk

Varmepumpeindustrien glæder sig over prisloft på fjernvarme

02.07.2024Installator.dk

Politisk aftale vil indføre prisloft på fjernvarme

01.07.2024VELTEK

Sponseret

Nyt Drikkevandsdirektiv – VELTEK Vand har fuldt fokus

01.07.2024RIB Software

Sponseret

Byd velkommen til vores første IKT-leder uddannelse, som afholdes på engelsk!

01.07.2024Installator.dk

Norlys opruster med erhvervsdirektør i energiforretningen

28.06.2024RIB Software

Sponseret

Ebook: Sådan gennemfører du en aflevering af D&V-data til tiden

28.06.2024Installator.dk

Strøm og fjernvarme blev grønnere sidste år

27.06.2024Installator.dk

Nedsættelse af generationsskifte-skatten glæder SMVdanmark

Jobmarked

Se alle

Solar Danmark

Er du vores kollega som Account Manager – Specialist på ABA/AVA

Er du teknisk velfunderet, drevet af salg og kan du formidle tekniske løsninger kommercielt? Vi søger en kollega til Danmarks skarpeste sikrings-team. Skal det være dig?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.08.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Intern tekniker til kundesupport

Vølund Varmeteknik A/S har egen serviceorganisation med 30 medarbejdere over hele landet. Vi søger nu endnu en teknisk kollega - denne gang til kundesupport på kontoret i Herning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Vi søger en ny salgschef for fjernvarme

Er du en erfaren salgsprofil inden for fjernvarmeområdet? Og trives du med både strategisk ledelse og operationelt salgsarbejde? Så er det måske dig, vi søger som vores nye salgschef for fjernvarmeteamet hos METRO THERM.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Silhorko

Servicetekniker

Har du en håndværksmæssig baggrund? Er du skarp til fejlfinding og brænder for at udføre tekniske serviceopgaver? Kunne du tænke dig at bringe dine tekniske kompetencer i spil i en af Danmarks førende virksomheder indenfor vandbehandling? Så er det måske dig, vi søger som vores nye udekørende Servicetekniker til kunder på Sjælland ved Silhorko-Eurowater A/S

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.07.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Teknisk salgskonsulent til VVS-branchen

Vi søger en teknisk salgskonsulent til vores stærke team, og du har nu muligheden for at blive en del af markedets førende leverandør af bæredygtige varmetekniske løsninger.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

Er du vores nye servicetekniker?

Vølund Varmeteknik A/S har i de senere år udviklet en professionel serviceorganisation med i øjeblikket 25 eksterne serviceteknikere, som alle kører ud hjemmefra og i tæt dialog med et professionelt serviceteam på kontoret.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle