Bliv klædt på til din første medarbejder
Lønadministration, forsikring og kønsneutrale stillingsannoncer. Der er masser af faldgruber, når du som selvstændig skal ansætte den første medarbejder.
Mange installatører kan, ligesom andre virksomhedsejere i opstartsfasen, bliver overraskede over, hvor krævende det er at have medarbejdere ansat. Den første fejltagelse sker typisk, når der skal underskrives ansættelseskontrakt. Hvis ikke det gøres efter bogen, kan det koste dyrt i erstatning senere. Desuden kan det tage mere tid, end man regner med, at lede en eller flere medarbejdere.
”Der er rigtig mange fælder ved den første ansættelse. Det er vores erfaring, at mange selvstændige erhvervsdrivende synes, at det er en uoverskuelig proces, og desuden afskrækker det mange med alle de regler, der er på området. De juridiske regler og forhold ved ansættelsen af den første medarbejder kan være en jungle, især for folk med håndværksmæssig baggrund, der formentlig slet ikke kan forestille sig at sidde foran en computerskærm og bruge tid på at sætte sig ind i reglerne om ansættelsesforhold”, siger Cecilie de Claville Christiansen, advokatfuldmægtig i Advodan.
”Det er vores erfaring, at mange selvstændige erhvervsdrivende synes, at det er en uoverskuelig proces, og desuden afskrækker det mange med alle de regler, der er på området”.
Cecilie de Claville Christiansen, advokatfuldmægtig i Advodan
Administration og ledelse kræver ressourcer
En undersøgelse fra ASE, a-kassen for selvstændige, viser, at et stort antal mindre virksomhedsejere bliver overraskede over, hvor meget tid det tager at administrere løn og ferie for deres medarbejdere. Inden den første medarbejder bliver rekrutteret forventer 37 procent, at løn- og ferieadministration vil være den mest ressourcekrævende opgave i virksomheden.
Den forventning er undervurderet, viser undersøgelsen. Efter medarbejderen er trådt ind ad døren, og virksomhedens rutiner skal omlægges til at omfatte endnu en person, oplever 53 procent af virksomhedsejere, at administrationen tager længst tid. Personaleledelse overrasker også, her forventer blot 18 procent, at det vil være den største ressourcesluger i virksomheden. Faktisk viser det sig, at over dobbelt så mange, 37 procent, oplever personaleledelse som det, der trækker flest tænder ud.
Tjekliste for den første medarbejder
- Rygepolitik
- Arbejdspladsvurdering
- Stillingsopslag uden diskrimination overfor køn, race eller handicap
- Ansættelseskontrakt
- Skatteindberetning af frynsegoder
- Arbejdsskadeforsikring
- Arbejdsgiverregistrering på virk.dk
Kilde: Advodan
”Faktisk viser administration af løn, ferie med videre samt den daglige personaleledelse sig at være de mest ressourcekrævende opgaver, når en ny medarbejder er ansat … Den konkrete personaleledelse viser sig imidlertid som en større opgave i dagligdagen, end umiddelbart forventet hos enmandsvirksomhederne. Det er den opgave, som faktisk kræver næstflest ressourcer fra virksomhedsejeren. Det er her, hvor ejeren påtager sig at lede medarbejderen og arbejdet i virksomheden. Det er en uventet udfordring og en undervurderet opgave for mange selvstændige”, fremgår det af undersøgelsen.
Mange bruger freelancere
En stor del af virksomhedsejere vælger at satse på en freelancer i stedet for at stå med ansvaret og de administrative opgaver i forhold til fastansatte medarbejdere. Blandt de adspurgte ASE-medlemmer, der anvender freelancere, svarer 83 procent af selvstændige uden medarbejdere og 66 procent af selvstændige med under ti ansatte, at en freelancer erstatter deres behov for medarbejdere.
Læs også: Svært at finde den rette medarbejder
”For mange føles det formentlig mere overskueligt at ansætte en freelancer, idet der ikke skal tages højde for nødvendige forsikringer, ansættelsesretlige regler og meget af det administrative arbejde”, siger Cecilie de Claville Christiansen.