Dårlig kvalitet ødelægger VE-markedet
Varmepumper og solceller har udviklet sig til en så lukrativ forretning, at markedet bliver oversvømmet af andenrangs-produkter, samtidig med at rådgivningen ofte er mangelfuld eller ikke-eksisterende.
Skuffelsen venter lige om hjørnet for den forbruger, som investerer i solceller og varmepumper, der ikke lever op til det lovede og forventede. Når antallet af skuffede forbrugere bliver stort nok, fører det til negativ medieomtale, som er med til at ødelægge ikke bare markedet for de dårlige produkter, men hele markedet for energiteknologi.
Hver gang en ny teknologi bliver kendt, bliver udbredelsen hindret af dårlige produkter, som ødelægger deres ry. Først kom A-pærerne, som blev solgt i så billige versioner, at de blev berygtede for en dårlig lyskvalitet. Noget lignende er siden sket for solcellerne, varmepumperne og LED-pærerne."
Direktør Erik Gudbjerg, Lokalenergi
Dårlige produkter konkurrerer med gode, som om de var lige. Også den rådgivning, som forbrugerne normalt får af for eksempel installatører forsvinder, og anlæggene vil i mange tilfælde blive installeret forkert, så forbrugerne ikke oplever den energibesparelse, de havde regnet med.
Historien gentager sig
Det er ifølge direktør Erik Gudbjerg, Lokalenergi, ikke et nyt fænomen. ”Hver gang en ny teknologi bliver kendt, bliver udbredelsen hindret af dårlige produkter, som ødelægger deres ry. Først kom A-pærerne, som blev solgt i så billige versioner, at de blev berygtede for en dårlig lyskvalitet. Noget lignende er siden sket for solcellerne, varmepumperne og LED-pærerne,” siger han.
Som eksempel på hvad der kan ske, nævner han, at de første varmepumper kom på markedet under energikrisen i begyndelsen 1980’erne. Folk købte og installerede dem selv, og de var som regel kraftigt overdimensionerede. De kunne slet ikke levere den forventede besparelse, så markedet døde, og varmepumpen blev glemt.
Helt så galt er det ikke gået denne gang, men lavkvalitetsvarmepumper er årsag til, at varmepumpernes ry tager skade.
Lokalenergi forsøgte i perioden fra 2004-2007 at begrænse den udvikling ved at tilbyde medfinansiering af varmepumper.
”Vi solgte varmepumperne (luft til luft) med en toårig finansieringsaftale over elregningen, så folk ikke havde nogen undskyldning for ikke at købe kvalitetsvarmepumper, men der var ikke mange, der tog imod tilbuddet, så vi holdt op,” fortæller Erik Gudbjerg.
”Det er i forvejen svært nok at få udbredt varmepumper og få folk til at energirenovere, så der er brug for positive historier om produkter af høj kvalitet, god rådgivning og en fornuftig tilbagebetalingstid,” siger han.
Store forskelle på besparelser
Han peger på, at der er meget store udsving i de besparelser folk oplever med en varmepumpe, og at besparelsen ofte aftager med tiden, enten på grund af varmepumpens kvalitet, eller fordi man af komforthensyn forbruger mere.
”Derfor er en god effektfaktor, som opretholdes over tid, rigtig vigtig. Man bør få tilknyttet årlig service og eventuelt få installeret en bimåler, så man kan følge udviklingen i varmepumpens forbrug,” siger han.
For varmepumpernes vedkommende ligger der en vis beskyttelse i, at kun godkendte montører må opsætte dem, på solcellemarkedet er der frit slag - inklusive gør-det-selv.
De solcelleglade skal passe på
Antallet af installerede solcelleanlæg er eksploderet i løbet af kort tid og markedet er ved at udvikle sig til et Klondyke, hvor guldet kan samles op på gaden.
”Det har lokket mange lykkeriddere til – lige fra supermarkeder til byggemarkeder og hurtigt etablerede handelsselskaber,” siger direktør Paul Riis Arndt fra Dansolar, som tilføjer, at der også er nogle få håndværkere, som selv importerer fra Kina.
I Kina ser han de gode og de dårlige producenter placeret lige ved siden af hinanden. Og kontrol er i høj grad nødvendig. Det tyske marked er cirka ti år foran os og de har ifølge Paul Riis allerede oplevet mange problemer med dårlige solcelleanlæg
”Nogle producenter ”glemmer” en tilstrækkelig opvarmning af solcellerne, eller de kvalitetskontrollerer ikke solceller og samlinger før laminering, og også selve lamineringen bliver der i nogle tilfælde sparet på. For en lille håndværker er det umuligt at vide, hvad han køber, det kræver ressourcer at have kontrol med leverandørerne,” siger Paul Riis.
Erik Gudbjerg er ikke kun nervøs for solcellernes holdbarhed, men også for monteringen. Han er slet ikke sikker på, at alle virksomheder, som monterer solcelleanlæg, har tjek på, hvad et tag kan holde til. Han nævner også, at taghældningen betyder rigtig meget. ”Hvad sker der, når det første anlæg falder ned?” spørger han.
Fremstilling af solcelleanlæg
Fejl i solceller kan sjældent ses med det blotte øje, derfor er røntgenfotografering af celler og lodninger nødvendig. En anden vigtig proces er lamineringen, og ikke mindst laminaten, som skal smeltes ned omkring solcellerne ved en temperatur på 140 grader. Selve glasset og dets overflade er også vigtig, coating af glasset sikrer, at de er selvrensende, og at de reflekterer sollys inden for de grænser, som gælder i mange kommuner.
Ansvaret bliver svært at placere
”Nogle udbydere udsteder garantier på for eksempel 25 år, men det er ikke en garanti for anlæggets holdbarhed – kun en ydelsesgaranti. De dårlige anlæg holder ikke længe, og så er ydelsesgarantien jo ikke meget værd,” bemærker Paul Riis, som forventer en lang række juridiske slagsmål i løbet af de kommende år.
”Men hvem siger, at de firmaer, som har solgt anlæggene overhovedet eksisterer til den tid?” spørger han og bemærker, at ansvaret også kan blive svært at placere, hvis flere parter har været inde over.
Han understreger, at det ikke engang kan betale sig at løbe risikoen ved at købe de billige anlæg, for det bliver ikke nødvendigvis billigere. ”Køber man et dyrere anlæg, bliver fradraget større, og et bedre anlæg giver en bedre ydelse og dermed en højere fortjeneste til forbrugeren.”
Ingen til at tage over efter Go’ Energi
Kontrol med solcelleanlæggenes kvalitet kunne have været en opgave for det nu nedlagte Go’ Energi, som tidligere har kontrolleret både lyskilder og varmepumper.
Mange produkter er i tidens løb blevet forsynet med falske energimærker, men er som oftest blevet afsløret. Og Erik Gudbjerg giver Go’ Energi æren for det: ”De har gjort et godt stykke arbejde med kvalitetstjek og information til forbrugerne.”
Som det ser ud nu, er der ingen til at overtage opgaven, derfor mener han, at det er problematisk, at man ikke vil godskrive elsektoren for informationsindsatsen. Hvor, man fremover får løst opgaven, kan han ikke svare på.
Af: Kristina Øby Pedersen