Dong vil sikre det sjællandske elnet

Et nyt overvågningssystem, der blandt andet bygger på intelligente elmålere, skal fremtidssikre elnettet på Sjælland.

Den traditionelle elmåler bliver udfaset til fordel for et nyt overvågningssystem, der kan regulere efter forbruget løbende. Foto: Dong Energy..

Med flere ustadige, men bæredygtige energikilder, melder Dong Energy nu ud, at de vil løse udfordringen med et nyt, avanceret overvågningssystem.

Systemet DMS (Distribution Management System) er udviklet sammen med Schneider Electric og bygger på intelligente elmålere, der skal måle og overvåge elforbruget i København og Nordsjælland. De skal dermed erstatte de eksisterende elmålere, der i dag skal aflæses med jævne mellemrum.

”De fremtidige udfordringer må ikke betyde, at vi går på kompromis med sikkerheden, hverken over for personer, anlæg eller leveringskvaliteten til vores kunder. Derfor har vi haft brug for at modernisere og fremtidssikre hele rygraden i vores arbejde med elnettet,” siger Anders Vikkelsø, vice president i Dong Energy.

Læs også: Rejsehold hjælper varmeværker til grøn omstilling

Systemet vil betyde, at Dong i fremtiden kan registrere belastninger i el-nettet og viden om, hvor og hvornår, der bliver brugt el. Dermed får det også betydning for fremtidige investeringer i el-nettet.

”Vi kommer til at læse elnettet som en åben bog og meget præcist se, hvor der er strømafbrydelser, hvor nettet er meget belastet, og hvor der ikke forbruges ret meget. I takt med, at vi opbygger en historik på de mange data, kan vi reducere vores omkostninger, idet vi målretter investeringerne endnu bedre”, siger Anders Vikkelsø og fortsætter:

"Målinger, databehandling og automatiserede anlæg kommer til at spille en langt større rolle end i dag og vil give os mere fast grund under fødderne, når vi beslutter, hvor vi udbygger elnettet, og hvor det er forsvarligt at udskyde investeringer”.

Læs også: Danmark går glip af vindmølle-milliarder

I 2017 starter Dong Energy udskiftningen af mere end en million elmålere, og forbrugerne slipper herefter for de årlige selvaflæsninger. I 2020 skal de gamle målere være helt udfaset, oplyser energiselskabet.

-JPN

KlarPris

Sponseret

KlarPris opgraderer søgningen: Endnu nemmere at finde det rigtige produkt

KlarPris

Sponseret

Derfor vælger flere installatører Grundfos pumper gennem KlarPris

Relateret indhold

Danvak

Sponseret

Bygningsautomatik efter BR18: Fra uklare krav til praktiske løsninger

Installator.dk

Økonomiaftale åbner for milliardinvesteringer i nedslidte skoler

Installator.dk

400 lærlinge har gennemført sikkerhedsuddannelse

Installator.dk

InstallatørGruppen efter børsnotering: Vil være større i udlandet end i Danmark

Installator.dk

Datacentre og batterilagre kommer bagerst i køen

Installator.dk

Dansk Fjernvarme: Lars Aagaards analyse er forkert

Installator.dk

Dansk virksomhed lancerer ny serie af intelligente energisystemer

Installator.dk

Caverion køber BS Sikring og Elteknik

Installator.dk

Brugte elbilbatterier skal styrke butikkers forsyningssikkerhed

Installator.dk

Ingen udfasning af gas i private boliger efter 2035

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle