Efteruddannelse kan ikke overvurderes
Mange elektrikere er ivrige efter at udvikle sig. Men der er også mange, der ikke er motiverede for efteruddannelse, og det er et stort problem for branchen, lyder det fra direktør for elinstallationsvirksomhed.
En elektrikers arbejdshverdag er i dag fyldt op med helt andre opgaver og udfordringer end for bare ti år siden.
Vi befinder os i et fagfelt, hvor den teknologiske og markedsmæssige udvikling kører i højeste gear. I vores virksomhed arbejder vi meget inden for intelligente installationer, tyverisikring, adgangskontrol samt overvågning, og her dukker der konstant nye muligheder og tekniske løsninger op, fortæller Henrik Fugmann, adm. direktør for Fugmann A/S.
Den kompetence, elektrikere oparbejder under grunduddannelsen, er ifølge Henrik Fugmann slet ikke tilstrækkelig på den lange bane. Der skal hele tiden bygges på med nye kompetencer kombineret med praktisk erfaringer.
Fugmann A/S har adresse i Valby i det sydvestlige København, beskæftiger cirka 100 medarbejdere og arbejder med el-entreprise og service. Virksomheden lægger stor vægt på efteruddannelse og karriereudvikling, fordi det ifølge Henrik Fugmann er helt afgørende for, at virksomheden kan levere de rigtige løsninger til kunderne og derved udvikle forretningen.
Det er vigtigt, at medarbejderne løbende bliver fagligt opdateret på kurser og efteruddannelser; men det er endnu vigtigere, at det sker som en del af en langsigtet karriereplan for den enkelte medarbejder og for hver afdeling. Der skal være en plan i tingene, fortæller han.
Fugmann A/S har seks projektledere, som har personaleansvar for hver sin del af organisationen. Projektlederne lægger karriereudviklingsplaner sammen med deres medarbejdere og sørger løbende for at følge op.
Problem med motivation
Henrik Fugmann oplever, at mange elektrikere er ivrige efter at lære nyt, hele tiden er på tæerne for at tage nye løsninger og teknikker i brug og gerne vil på efteruddannelse.
Men han møder dog også en del elektrikere, som ikke er motiverede for at bruge tid og energi på at lære nyt.
Der går mange år fra, man er nyuddannet, til man går på pension, og i vores branche sker der hele tiden masser af forandringer. Se bare på udviklingen inden for intelligente installationer og sikringsanlæg, hvor der sker nye ting hele tiden. Det kræver efteruddannelse. Både for at sikre virksomhedens kompetencer, men også for at sikre den enkelte medarbejders værdi på arbejdsmarkedet.
Tilpasse medarbejderstaben
Når det er lavkonjunktur, og det er tid til at tilpasse medarbejderstaben, så er det naturligvis de mindst fleksible og mindst kompetente medarbejdere, der først bliver afskediget, fortæller han og tilføjer:
Det er et stort problem for branchen, at en del elektrikere ikke interesserer sig for at efteruddanne sig.
Han mener, det er de færreste medarbejdere, der rent kan tåle at arbejde med kabelføring hele arbejdslivet. Det er simpelthen for fysisk hårdt, og det er derfor vigtigt at tænke lidt langsigtet og sørge for, at medarbejdere i løbet af arbejdslivet kan overgå til opgaver, hvor de i højere grad skal trække på deres erfaring i arbejdet med at supervise og træne andre.
Forslag: Andet end teknisk efteruddannelse
Henrik Fugmann peger på, at efteruddannelse både skal tage hånd om de faglige kompetencer og de mere generelle kompetencer som it-færdigheder, salgsteknik, ledelse, projektstyring, kvalitetsstyring, lovgivning og standarder etc.
Den gode kundekontakt er en meget stor del af vores forretningsgrundlag. Det er vigtigt, at alle de mange medarbejdere, som er i daglig kontakt med kunderne, skaber en god oplevelse for kunderne. Vi har derfor netop afholdt et to-dages inhouse kursus i god kundekontakt, hvor vi havde hentet en ekstern træner ind, fortæller han.
Han mener, at den teknologiske udvikling er nærmest eksponentiel, og Fugmann A/S har fokus på kortere eller længere efteruddannelser inden for områder som intelligente bygningsinstallationer, sikrings-, tyveri- og adgangskontrolsystemer, brandsikring, projektledelse, it-anvendelse etc.
Virksomheden har investeret i et it-værktøj, der skal hjælpe til at holde overblik over kursusdeltagelser, karriereudviklingsplaner og elektroniske kursusbeviser.
Efteruddannelse skal være fleksibelt
Fugmann A/S trækker på efteruddannelse fra mange kilder. Tekniqs lederuddannelser bliver brugt flittigt, og det samme gør leverandører og samarbejdspartnere, der hyppigt arrangerer indføring i specifikke produkt- eller fagområder.
Vi gør også brug af AMU-systemet, som, jeg mener, bliver undervurderet. AMU er ikke særlig fleksibelt, men det indeholder mange gode muligheder, fortæller han.
Læs også: Efteruddannelse bliver lettere
Fugmann A/S har få erfaringer med e-learning, men Henrik Fugmann forventer at se mere e-learning i fremtiden, fordi det er så fleksibelt.
Der er mange barrierer for efteruddannelse såsom manglende motivation, travlhed i driften, frygt for at uddannede medarbejdere glider til konkurrenter o.s.v.; men der er ikke noget alternativ. Hvis man vil udvikle forretningen, så er efteruddannelse en hjørnesten.