Et kærligt klap en gang om året

Sådan omtaler maskinmester Jan Bjerg den vedligeholdelsesaftale, som Viborg Fjernvarme har haft med Grundfos siden 1995 – en aftale, som maskinmesteren bestemt ikke vil undvære. Det ville være en dårlig forretning. Det årlige eftersyn betyder, at driftsproblemer stort set er et ukendt begreb i Viborg, og at driftsøkonomien er optimal. Det sørger Dennis og Frederik for.

Vedligeholdelsesaftalen med Jan Bjerg og Viborg Fjernvarme var den første aftale, Dennis Sindholdt fik ansvaret for, da han blev ansat som servicetekniker hos Grundfos i 1995. Det ansvar har han stadig – i dag med assistance af servicetekniker Frederik Jensen – og spørger man Jan Bjerg, er det et ansvar, der bliver taget meget personligt hos de to Grundfos-medarbejdere.

"De passer vores pumper, som var de ansatte på varmeværket," lyder indledningen til en historie om højeste grad af gensidig tillid. "De har begge to en nøgle, som passer til alle vores 17 anlæg. Så kan de selv planlægge den årlige tur, hvor de kommer rundt til alle 62 pumper," fortæller Jan Bjerg. "Og så kan de jo hurtigt rykke ud, hvis der er noget, der ikke fungerer i dagligdagen."

Men det har der nu ikke været behov for. Knap et enkelt servicebesøg om året – ud over serviceaftalen – er vist det højeste det er blevet til, mener Jan Bjerg.

"Dennis og Frederik servicerer jo pumper af vores typer flere gange dagligt, så de kan med det samme se, om der er noget i driftsmønstret, der tyder på begyndende problemer. Den ekspertise vil vi jo aldrig selv kunne få, fordi vi har et hav af forskellige pumper. I tidernes morgen har vi selv prøvet at stå for service, men det var alt for dyrt," lyder det fra maskinmesteren.

Vedligeholdelsesaftale efter behov
Dennis Sindholdt fortæller, at der kan vælges mellem fire forskellige aftaler om vedligehold af pumper til rent vand. "I alle tilfælde omfatter en vedligeholdelsesaftale en grundig kontrol af alle de vitale dele i både pumpe, motor og styring. Derudover kan der også vælges kontrol via trykmålinger, og det kan aftales, at vi enten hvert år eller hvert tredje år skiller pumpen helt ad for eftersyn."

En vedligeholdelsesaftale er samtidig en garanti for anvendelse af originale reservedele, der leveres med rabat, fri servicekørsel og mulighed for døgnet rundt at få kontakt til en Grundfos-servicemedarbejder eller som tilvalg at få fri montørassistance uden for normal åbningstid.

Servicerapport giver overblik
Gennem årene har Dennis Sindholdt oplevet, at den teknologiske udvikling har ændret jobbet som servicetekniker. "I dag handler det rigtig meget om elektronik, og vi bliver ofte spurgt, om ikke al den elektronik går mere i stykker, men sådan er det ikke. Tidligere var det én og samme elektroniske enhed, der styrede et helt pumpeanlæg, og det var sårbart. Nu er der elektronisk styring i hvert enkelt produkt, og det gør både serviceringen lettere og billigere. Samtidig giver det os mulighed for at få en detaljeret udskrift med driftsdata for anlæggets enkelte dele. Det giver et godt bilede af tilstand og driftsøkonomi, så både vi og vores kunder har overblik over, hvornår det kan være på tide at overveje en udskiftning."

Det er en sidegevinst, som Jan Bjerg sætter stor pris på. "Dennis fungerer også som vores sparringspartner på ny teknologi, og han ved, at vi kun vil ha' det allerbedste og mest driftssikre. Så vi bliver ikke overrendt af Grundfos-sælgere, for Dennis og salgsingeniør Johnny Schou taler sammen om mine behov. Når de to i fællesskab siger, at vi med fordel kan skifte en pumpe, så gør vi det – for så er det det rigtige at gøre. Jeg har prøvet at blande mig og foreslå, at vi skule skifte en pumpe, men Dennis sagde, at det vil være bedre økonomi at renovere," fortæller Jan Bjerg. ”Det er da ærlige ord for pengene.”

Et godt spørgsmål
I efteråret står flere pumper foran udskiftning på Viborg Fjernvarme. Det skyldes nu ikke nedslidning, men dels muligheden for energioptimering og dels frygten for mangel på reservedele til de mere end 20 år gamle pumper, selv om Grundfos garanterer levering af reservedele 10 år efter, at en pumpe går ud af produktion. "De gamle pumper ser ud som den dag, de forlod fabrikken," konstaterer Jan Bjerg. "Men de står jo også under meget gunstige forhold, og så har de jo fået det der kærlige klap en gang om året."

Så for maskinmesteren i Viborg er vedligeholdelsesaftaler en fast post i budgettet. "Om det er dyrt..? Hvad tror du, det ville koste, hvis vi stod uden varme i 2-3 timer i december, fordi en pumpe var stået af..?" slutter Jan Bjerg.

Vi lader spørgsmålet stå et øjeblik.

____________________________________________________________________

Flertallet af de pumper, der er installeret på Viborg Fjernvarme, er af typerne NB og TPE.

Andre pumper tæller CR, CRE og CRN.

Yderligere oplysninger

Grundfos DK A/S
Morten Skovby Nielsen
Afdelingsleder, servicecenter Vest
Telefon 29 33 56 57
mskobyn@grundfos.com

10.09.2013Grundfos DK A/S

Sponseret

Bedre effektivitet på frikøling

23.08.2013Grundfos DK A/S

Sponseret

Et kærligt klap en gang om året