Feedback er en mangelvare i bygge- og anlægsbranchen
Ny undersøgelse viser, at næsten fire ud af 10 ansatte i bygge- og anlægsbranchen ikke får evalueret deres præstation af chefen.
Konsulentfirmaet Deloitte har fået lavet en undersøgelse, der sætter fokus på evaluering af medarbejderes præstation på jobbet. Undersøgelsen viser blandt andet, at posten byggeri, anlæg og håndværk ligger i den høje ende med en andel på hele 39 procent af medarbejderne, der ikke bliver informeret om deres præstation på jobbet.
Det er både overraskende og ærgerligt, at næsten fire ud af 10 medarbejdere ikke får besked om, hvorvidt de gør det godt, siger partner i Deloitte, Thomas Frommelt, i en pressemeddelelse.
Læs også: Danmarks bedste renovering skal findes og kåres
De medarbejdere, der rent faktisk får feedback på jobbet, får det i langt de fleste tilfælde gennem en samtale med chefen. Kun hver 11. medarbejder får tildelt et konkret tal eller en karakter som tilbagemelding på hvordan det går.
Bliver du informeret om din præstation på arbejdspladsen? (bygge og anlægsbranchen)
Nej: 39 pct.
Ja, jeg har en samtale med min leder: 40 pct.
Ja, jeg har en samtale med min leder og jeg får også en rating/karakter (fx et tal, bogstav el. lign.): 9 pct.
Andet/ved ikke: 13 pct.
Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte. Kilde: Deloitte.
Talentspild og hæmsko for udvikling
Thomas Frommelt ser den manglende feedback som et skadende element for udvikling og direkte talentspild:
Hvis ens leder ikke melder klart ud, hvad der går godt, og hvad der går dårligt, har man jo reelt ingen chance for at udvikle sig, siger Thomas Frommelt og fortsætter:
Resultatet bliver meget let, at de dygtige medarbejdere forsvinder, fordi ingen fortæller dem, at de gør det godt. Tilsvarende bliver de dårlige medarbejdere hængende, fordi ingen fortæller dem, at de er nødt til at udvikle sig, konkluderer Thomas Frommelt.
Deloitte-partneren er ikke i tvivl om, at det er en dårlig situation for både medarbejderne og arbejdspladserne.
Københavnerne er bedst i test
Rundt om i landet er der stor forskel på hvor meget arbejdspladserne gør ud af at give de ansatte ris og ros. En klar tendens er, at de københavnske virksomheder klarer sig bedst.
Arbejdspladserne i hovedstadsområdet er generelt bedst til at fortælle medarbejderne, hvordan de præsterer. Værst står det til i Nordjylland, hvor det er helt almindeligt, at man ikke snakker om den slags. Her er tavsheden ofte en del af kulturen, fortæller Thomas Frommelt.
Læs også: Kan man opsige en medarbejder efter 120 dages fravær?
Derudover viser undersøgelsen en direkte sammenhæng mellem arbejdspladsens størrelse og hvor stor en andel af de ansatte der oplever at få evalueret deres præstation. Jo større virksomheden er, des mere formel bliver dialogen mellem chef og medarbejder.
-CHM