Frankrig vil køre på solceller

1.000 kilometer fransk vej skal belægges med solceller.

Et 7 millimeter tyndt lag af solceller bliver snart limet på udvalgte franske veje. Foto: Wattway..

Solenergi bliver stadig mere udbredt, og solceller på marker og tage er ikke længere et sjældent syn. Nu tager franskmændene solcellebelægningen skridtet videre og bruger et areal, der allerede har et andet formål. De vil nemlig køre på solenergi – bogstaveligt talt.

Læs også: Branchen: Ny lov om solceller er fuldstændig gak

Det er Frankrigs energi- og miljøminister, der har meldt ud, at 1.000 kilometer fransk vej skal belægges med solcellepaneler i løbet af de næste fem år, skriver Ingeniøren. Bag projektet står Frankrigs nationale institut for solenergi (INES) og det franske infrastrukturselskab Colas og planen blev første gang præsenteret tilbage i december til COP21 i Paris.

Solcellerne skal limes på
Projektet er blevet døbt Wattway og skal prøvekøres i løbet af foråret, når et solcellelag på cirka 7 millimeter bliver limet direkte på eksisterende vej. Resten af teknikken er ikke beskrevet i detaljer, men ekspert i at bygge med solceller, Josefine Sejl fra Institut for Energiteknik (IFE), giver et bud på teknikken til Teknisk Ukeblad:

”Det meste tyder på, at solcellerne i sig selv er 'almindelige' polykrystallinske silicium-solceller. Produktudviklingen er i indkapslingen og modulet. Det mest almindelige er at bruge glas, men her anvendes polymerer og harpikser. Det er sandsynligvis det, der gør dem tyndere end standardmoduler”, fortæller hun til det norske fagblad.

Kan klare vind og vejr
Solcellepanelerne, der skal integreres i de franske veje, skal kunne klare lidt af hvert. Wattway oplyser selv, at solcellerne vil kunne klare både vind og vejr og samtidig give et trafiksikkert greb.

Læs også: Billige solceller vil snart svigte

Energimæssigt er 20 kvadratmeter ”solcellevej” beregnet til at kunne producere nok elektricitet til en fransk hustand, eksklusiv varme. Wattway har lavet regnestykket med de faktorer, at der årligt er tusinde timer solskin og at vejene vil være trafikerede cirka 10 procent af tiden.

Josefine Sejl er ikke udelukkende optimistisk angående projektet. Ifølge hende er ulempen ved solceller anlagt i veje, at de yder mindre end almindelige solceller samt en række ekstra omkostninger, der vil være forbundet med produktionen.

Læs mere om konceptet her.

-CHM

2ctrl ApS

Sponseret

KNX er rygraden i ikonisk glasbygning

Glamox A/S

Sponseret

Intelligente lysstyringssystemer skaber nye muligheder – Glamox styrker indsatsen i Danmark

Relateret indhold

16.09.2025Installator.dk

Ny metode giver mere retvisende energimærke

08.09.2025BLICHFELD POWER & MEASUREMENTS A/S

Sponseret

Skal du bruge en motor-diagnose på max 5 minutter?

05.09.2025Installator.dk

Grundfos lancerer ny generation af cirkulationspumper

04.09.2025John Jensen VVS A/S

Sponseret

Innovativt samarbejde forbedrer komfort og energieffektivitet på skole

02.09.2025Installator.dk

Fleksibelt elforbrug kan spare milliarder – og gavne klimaet

01.09.2025Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Wygwam introducerer P49 og M49 DALI-2 BMS-sensorer fra Niko

28.08.2025Installator.dk

Nu åbnes der op for solceller på kommunale tage

21.08.2025Coromatic A/S

Sponseret

Hvad er jeres plan for nødstrøm?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle