Frankrig vil køre på solceller

1.000 kilometer fransk vej skal belægges med solceller.

Et 7 millimeter tyndt lag af solceller bliver snart limet på udvalgte franske veje. Foto: Wattway..

Solenergi bliver stadig mere udbredt, og solceller på marker og tage er ikke længere et sjældent syn. Nu tager franskmændene solcellebelægningen skridtet videre og bruger et areal, der allerede har et andet formål. De vil nemlig køre på solenergi – bogstaveligt talt.

Læs også: Branchen: Ny lov om solceller er fuldstændig gak

Det er Frankrigs energi- og miljøminister, der har meldt ud, at 1.000 kilometer fransk vej skal belægges med solcellepaneler i løbet af de næste fem år, skriver Ingeniøren. Bag projektet står Frankrigs nationale institut for solenergi (INES) og det franske infrastrukturselskab Colas og planen blev første gang præsenteret tilbage i december til COP21 i Paris.

Solcellerne skal limes på
Projektet er blevet døbt Wattway og skal prøvekøres i løbet af foråret, når et solcellelag på cirka 7 millimeter bliver limet direkte på eksisterende vej. Resten af teknikken er ikke beskrevet i detaljer, men ekspert i at bygge med solceller, Josefine Sejl fra Institut for Energiteknik (IFE), giver et bud på teknikken til Teknisk Ukeblad:

”Det meste tyder på, at solcellerne i sig selv er 'almindelige' polykrystallinske silicium-solceller. Produktudviklingen er i indkapslingen og modulet. Det mest almindelige er at bruge glas, men her anvendes polymerer og harpikser. Det er sandsynligvis det, der gør dem tyndere end standardmoduler”, fortæller hun til det norske fagblad.

Kan klare vind og vejr
Solcellepanelerne, der skal integreres i de franske veje, skal kunne klare lidt af hvert. Wattway oplyser selv, at solcellerne vil kunne klare både vind og vejr og samtidig give et trafiksikkert greb.

Læs også: Billige solceller vil snart svigte

Energimæssigt er 20 kvadratmeter ”solcellevej” beregnet til at kunne producere nok elektricitet til en fransk hustand, eksklusiv varme. Wattway har lavet regnestykket med de faktorer, at der årligt er tusinde timer solskin og at vejene vil være trafikerede cirka 10 procent af tiden.

Josefine Sejl er ikke udelukkende optimistisk angående projektet. Ifølge hende er ulempen ved solceller anlagt i veje, at de yder mindre end almindelige solceller samt en række ekstra omkostninger, der vil være forbundet med produktionen.

Læs mere om konceptet her.

-CHM

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Tilføj Bluetooth®-tryk til dine 230V ON/OFF sensorer - helt uden udskiftning!

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

22.12.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Fra kompleksitet til enkelhed: Motorstyring bliver nemmere med Easy TeSys-serien

19.12.2025Installator.dk

Først i Norden: AI-styring giver markante besparelser i BESS- og solcelleanlæg

19.12.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Ny rapport: Forældede automationssystemer koster industrivirksomheder dyrt

03.12.2025Guldager A/S

Sponseret

FN's Internationale Dag for Personer med Handicap – 3. december

20.11.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Velkommen til podcasten The Great Switch

18.11.2025Installator.dk

Andel Energi åbner fysiske butikker

12.11.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Når rådgiver og leverandør spiller på samme hold – ikke hver sin banehalvdel

05.11.2025Condair A/S

Sponseret

Sådan kan du undgå problemer forårsaget af vinterens tørre indeklima

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle