Installatører ærgrer sig over lærlingeskræk
"Katastrofalt", "trist", "ærgerligt". Installatørpanelet ryster på hovedet over kunder, der frabeder sig lærlinge.
Månedens spørgsmål:
Fire ud af ti virksomheder svarer i Tekniqs arbejdskraftanalyse, at de i år har oplevet kunder, der frabeder sig, at svenden har en lærling med på opgave. Hvad synes du om det?
Thomas Scharbau, KNXsolutions
Jeg har ikke haft nogen kunder, der decideret har bedt mig om ikke at tage en lærling med ud på en opgave. De ganske få gange en kunde måske har nævnt noget om, at jeg har en lærling med på en opgave, har jeg blot forklaret kunden, at lærlingen er med ude for at kigge på.
Jeg tror, at kunderne er bekymrede for, at lærlingene ikke kan levere samme kvalitet, som en svend kan. Der må være nogle forventninger om, at en lærling ikke selv er dygtig nok til at håndtere opgaven. Jeg er ærgerlig over, at nogle kunder oplever det som et problem. Det er klart noget, vi skal være opmærksomme på i branchen, for vi bliver nødt til at have unge mennesker med ud, hvis der også skal være installatører om 20-30 år.
Læs også: Kunderne frabeder sig lærlige
Michael Witt, Witt & søn
Jeg har aldrig oplevet, at en kunde har bedt mig om at undlade at tage en lærling med, men hvis det virkelig er noget, der finder sted, så er det da ganske katastrofalt. Først gør vi alt for at få de unge i arbejde og skaffe dem en læreplads, og når de så får en læreplads, må de pludselig ikke komme med ud på opgaver. Det er ikke fair.
Jeg kan kun se økonomi som en årsag til, at kunden ikke har lyst til at få en lærling ud. Men det er jo kun en fordel at have en lærling med ude at arbejde, så vedkommende kan se, hvordan tingene gøres. Hvis det er små opgaver, hvor lærlingen blot er med ude for at kigge på, bliver kunden jo heller ikke bedt om at betale for hans tilstedeværelse. Jeg tror ikke, at det skyldes, at kunderne er bange for kvaliteten af det udførte arbejde. I min forretning bliver lærlingene ikke presset til mere, end hvad de kan, og så er der desuden en svend til at holde øje med det stykke arbejde, der laves.
Læs også: Installatører: branchens prisstruktur er helt skæv
Kjeld Søberg, VVS Søberg
Vi har ikke oplevet, at nogen kunder har frabedt sig lærlinge i en grad, at det er et problem i vores hverdag. Men det er klart, at det kræver en indsats i vores planlægning at prioritere, hvilke opgaver der er de rigtige for lærlingene at komme med ud på. Der er selvfølgelig opgaver, hvor det ikke er hensigtsmæssigt at have lærlinge med, fordi de ikke gør den gavn, som kunderne kan forvente og skal betale for.
Kunderne har en stor bevidsthed om omkostningerne i dag, og det er man som virksomhedsejer nødt til at acceptere. Det kan dog løses ved, at vi planlægger os ud af det. Det gælder om at få lærlingene med på de opgaver, hvor det giver mening, og hvor kunden også er godt hjulpet.
Omvendt er der også opgaver, som en lærling kan udføre ligeså godt som en svend, og der er det jo en fordel for kunden at få en lærling ud, fordi kunden får en billigere arbejdskraft. Jeg synes dog, at det er en trist udvikling, hvis kunderne frabeder sig lærlingene, fordi det er alles opgave i samfundet at uddanne unge mennesker.