Nyt brusehoved er en crowdfunding-succes
Donorer har tilsammen skudt 18 millioner kroner i udviklingen af brusehovedet Nebia, der med sin vandbesparende funktion har høstet stor opmærksomhed.
Normalt er crowdfunding-projekter ikke noget, der rammer armaturbranchen. Men modellen, hvor almindelige mennesker bidrager med mindre donationer, har vist sig at være en succes for folkene bag det vandbesparende brusehoved Nebia. Det skriver DR.dk.
De har nemlig samlet 18 mio. kr. ind via 7.400 mennesker. I modydelse har donorerne fået lovning på brusehovedet, der angiveligt sparer 70 procent af vandforbruget og koster 2.000 kr. fra ny.
Læs også: Grohe lancerer nye indbygningsbokse til termostater
Brusehovedet atomiserer vandet i meget små dråber, som har en ti gange større flade, hvorfor der kun skal bruges 2,85 liter vand i minuttet.
Nogle af investorerne er Apples adm. direktør Tim Cook og Alphabets (Google) bestyrelsesformand Adam Schmidt. De har begge kastet penge i projektet og har dermed skabt international bevågenhed omkring det.
Læs også: Herlev Hospital sparer millioner på haner
Selvom effekten på kroppen skulle siges at være meget effektiv, mener New York Times-journalist Brian X. Chen, at Nebia-brusehovedet har et problem.
I min test af prototypen, producerede brusehovedet en diset spray, som omsluttede mig fuldt ud, i modsætning til et traditionelt brusehoved, som skyder en vandstråle med hårdere tryk. Det fik mit hår til at føles fladt og umedgørligt, men min hud føltes blød og afslappet, skriver han i New York Times.
-JPN