Radardetektering til vej- og pladsarmaturer

Belysningsfirmaet DELUX DK introducerer Comlight Eagle Eye systemet

Radardetektering til vej- og pladsarmaturer

Belysningsfirmaet DELUX DK introducerer Comlight Eagle Eye systemet

Comlight er en norsk producent, som har udviklet et system bestående af Comlight Eagle Eye enheder, der monteres under hvert enkelt armatur og kobles til lampen. Comlight har været i vælten den seneste tid, efter at en video gik viralt fra en installation på en 4 km vejstrækning i Norge. Besparelserne fra installationen beløb sig til op over 2000 KW-timer om ugen.

Radardetektion

Installationen benytter sig af små radardetektorer i frekvensbåndet 9-11 GHz for at detektere bevægelse på vejen. Samtidig er der radiokommunikation imellem alle enhederne. Ændringerne i radarsignalet afgøres af masse, fart og vinkel på bevægelsen i forhold til radarantennen. Disse ændringer behandles med algoritmer som gør, at man kan skille bevægelser i flere niveauer; hurtig, langsomt gående og støj:
•Hurtige bevægelser er sat til fartniveauer mellem 20 og 200 km/t.
•Langsomme bevægelser fra 2 til 40 km/t.
•Støj, som typisk slår ud ved kraftig regn eller snevejr eller tyk tåge.

For hvert niveau kan der sættes grænser, som giver besked om detektioner, hvis de overskrides. Herudover er der lavet et filter til det langsomt gående niveau, for at bortfiltrere gentagende bevægelser som grene i vinden og lignende.

Belysning sat i system

Men Comlight er mere end detektorer, det er detektorer sat i system. Dette for at kunne give lys, ikke bare der hvor bevægelsen bliver detekteret, men også der hvor vedkommende bevæger sig hen. Derudover kan man sætte parametre op for hvilket lysniveau der skal være, og hvor længe lyset skal være på det niveau. Den gående, cyklisten eller bilisten vil ikke selv observere en ændring i lyset, men udefra vil man se en lyskegle, som omslutter objektet og følger dets bevægelser.

Kalkulerede besparelser via GPRS

Det er muligt at bestykke en af Comlight Eagle Eye-enhederne med en GPRS-forbindelse. Med denne forbindelse kan man ændre parametrene og høste statistik via et kontrolsystem eller bare fra computeren på kontoret. Det er muligt at kalkulere besparelser og få et overblik over trafikmængden på vejstrækningen. Efter endt installation er anlægget selvkørende og kræver intet vedligehold. En af de store fordele ved at benytte radar er, at her behøver man ingen klare gennemsigtige flader, og samtidig er detektioner på afstand lettere end med eksempelvis IR-sensorer.

10 års erfaringer

Comlight har monteret flere tusinde enheder rundt omkring i Europa og har over 10 års erfaringer. Mærkeligt nok kommer dette strømbesparende system fra Norge, hvor strømpriserne er lave. Et af de lande, som har flest Comlight Eagle Eye-installationer er Schweiz, hvor strømpriserne er relativt høje.

Erfaringer fra Halsnæs Kommune

Der er gennemført en lille testinstallation i Danmark i Halsnæs Kommune med 6 enheder, som er monteret på en gang- og cykelsti. I 2017 var disse 6 lamper dæmpet ned til 20 % lys i 90 % af belysningstiden.

Testinstallation i Glostrup

I løbet af 2018 vil Comlight Eagle Eye systemet blive installeret på DOLL Living Lab, Smedeland, 2600 Glostrup. Det er muligt at kontakte direktør Michael Madsen fra belysningsfirmaet DELUX DK for at aftale nærmere fremvisning og forklaring af systemet, når installationen er færdiggjort.

Se video her

Læs mere om Comlight her

Se mere på www.deluxdk.com, eller ring for ydeligere info: tlf. 43 53 53 35.

13.06.2018DELUX DENMARK

Sponseret

Ny LED projektør til mast fra WILLY MEYER

13.03.2018DELUX DENMARK

Sponseret

Radardetektering til vej- og pladsarmaturer

17.11.2017DELUX DENMARK

Sponseret

DELUX DENMARK belyser nyt, unikt shoppingcenter og boligkvarter, Kronen Vanløse