Sådan får man 50+ med på energiforbedringer
At få boligejere til at foretage energibesparende investeringer er en stor opgave for energiselskaber, installatører og politikere. Boligejere over 50 år er særligt vanskelige at få i tale, og de skal overbevises med andre argumenter end dem de i dag møder, viser en undersøgelse.
Det er svært at få de ældre boligejere til at investere i energibesparelser. Da boligejerne ofte ikke ved, hvad de betaler for energien, er de stort set immune over for alle de råd om energibesparelser, de normalt hører fra energirådgivere. De fleste vil faktisk gerne være miljøvenlige, men de investerer ikke for at spare.
Det har ledt til undersøgelsen Energieffektive 50+ere, der har set på boligejere fra 50 år og opefter for at finde ud af, hvorfor de er så svære at nå med budskaber om energiforbedringer. Resultaterne foreligger nu, og svarene er overraskende.
"Det er første gang, man har lavet denne type undersøgelse, og den er meget brugbar for alle, der er i dialog med boligejere over 50 år om investering i energibesparelser. Først og fremmest kan vi se af undersøgelsen, at vi skal glemme alt om at snakke økonomi og præsentere data om energibesparelser. I stedet skal vi tale om den aktuelle situation, folk står i, siger Marianne Bender, projektleder på undersøgelsen og leder af Energi- og Miljøcenter Nordjylland.
Hun henviser til, at den ældre målgruppe typisk ikke forstår begreber som klimaskærme og varmeinstallationer, og de har svært ved at forholde sig til, at en udgift på måske 50.000 kr. giver en besparelse på 3.000 kr. om året. Det giver simpelthen ikke mening for dem, og derfor overhører de argumenterne.
<p> vi skal til at bruge nogle andre måder at kommunikere på </p>
Marianne Bender, projektleder på undersøgelsen
Fagudtryk bliver ikke forstået
"Vi har gjort den fejl, at vi ikke har tænkt på, hvilken situation, boligejerne står i. Boligejere over 50 år har typisk en god økonomi, og de har masser at aktiviteter at bruge dem på. Derfor kan de ikke lokkes med de mindre besparelser. Et andet eksempel er fagudtryk. Vi kan se af undersøgelsen, at de begreber, som rådgivere og installatører bruger, kun forstås af få, og dermed er det ikke muligt at overbevise dem om at foretage en investering", fortæller Marianne Bender.
I stedet bør man slå på nogle andre ting. Eksempelvis er det vigtigt for de ældste husejere, at deres bolig kan sælges hurtigt, når de skal på plejehjem, eller når børnene arver huset.
Læs også: RUC opnår markante besparelser gennem energirenovering
"I den situation vil de ældste boligejere være meget modtagelige over for at foretage investeringer, der kan sikre, at deres bolig er vedligeholdt og attraktiv eksempelvis i forbindelse med videresalg. Den viden er vigtig for installatører og energirådgivere, når de præsenterer et projekt," siger Marianne Bender.
Om Energieffektive 50+ere
Undersøgelsen Energieffektive 50+ere er gennemført af Energitjenesten Bornholm ved Bornholms Miljø- og Energiforening, Energirådgiveren, Living Strategy, Energi- og Miljøcenter Nordjylland samt Vedvarende Energi.
Parterne søger nu støtte til en opfølgende undersøgelse, blandt andet med fokus på husejere i 40erne, analyser af eventuelle forskelle mellem regioner og opsamling af data på landsplan.
I undersøgelsen opdeles resultaterne efter respondenternes alderstrin. På den måde kan der udledes en profil af de typiske boligejeres forhold til energiforbedringer fordelt på folk i halvtredserne, tresserne og halvfjerdserne.
Slå på komforten
Ifølge undersøgelsen mener kun knap en tredjedel af 50+erne, at indeklimaet er vigtigt dobbelt så mange mener, at et godt energimærke er vigtigt. Derfor skal man ifølge Marianne Bender tale til boligejernes hverdag og til deres hjerter, for eksempel ved at slå på komfort.
"Et moderne varmesystem er fuldautomatisk og sparer en masse energi, hvis det drives energieffektivt. Ved ældre anlæg skal man ofte gå og skrue på termostaterne hele tiden. En præsentation af et effektivt anlægs enkle betjening og en beskrivelse af den øgede komfort i dagligdagen vil betyde meget mere end grafer og rapporter om CO2-besparelser", lyder rådet fra Marianne Bender.
Undersøgelsen viser også, at signaler om store investeringer kan udgøre et problem for udbredelsen af energiforbedringer hos boligejere over 50 år. De har ofte investeret i renovering af deres boliger og er nu blevet langt mere tilbageholdende med at hive store beløb op af lommen, og det gælder særligt, når gevinsten er en måske lidt abstrakt besparelse i energiforbruget på langt sigt.
De store investeringer tages typisk i alderen 50 69 år. Der investeres som udgangspunkt ikke i energibesparelser, men i bedre komfort, vedligehold og livsstilsændringer.
Læs også: Christiania skal have grønne energikilder
"De, som i undersøgelsen svarer, at de ikke er interesserede i at investere i energibesparelser, kan være interesserede, når de får forelagt muligheden for at finansiere investeringen via energiregningen. Det viser, at vi sagtens kan arbejde med denne målgruppe, men at vi skal til at bruge nogle andre måde at kommunikere på, og måske skal vi også have nogle helt nye modeller for, hvordan vi sælger løsningerne til dem, forklarer Marianne Bender.