Solar er i front med leverandør-partnerskaber
Solar er en frontløber, når det kommer til at danne partnerskaber med underleverandører. Samarbejdet sikrer hurtige leveringer og dermed bedre kundeservice, mener Solar.
Den danske byggegrossist Solar var presset. Og den stigende internethandel, der foregår uden om grossistleddet, var også en udfordring for Solars forretningsmodel. Derfor valgte grossisten for fire år siden at indgå tætte samarbejder med sine underleverandører, skriver børsen.dk.
Læs også: Lean øger produktiviteten markant hos Lemvigh-Müller
Og det skyldtes i særlig grad, at leveringstiden på daværende tidspunkt var alt for lang, fortæller Esben Jansen, koncernlogistikchef hos Solar, til børsen.dk.
"Vi havde behov for at halvere leveringstiden fra vores leverandører til os. Vi brugte leanværktøjer til at tegne hele værdikæden og inviterede så vores leverandører til en workshop, siger Esben Jansen og forsætter:
"Vi kunne se, at der var et hul mellem den leveringstid, vi fik hos leverandørerne, og den tid, vi lovede vores kunder. Jo mere, vi kan dække det hul, jo mere service kan vi give vores kunder".
Læs også: Solar vil undervise i it
Førhen havde Solar 80 procent af leverancerne på lager, fordi leverandørerne i nogle tilfælde kun leverede 20 procent af varerne til den forventede tid. Men efter de tætte partnerskaber er indgået, har Solar reduceret den kapitalbinding kraftigt, da mellem 80 og 90 procent af leverancerne nu kommer rettidigt.
-SSM