Ung installatør sætter ledelse i centrum
Overblik og evnen til at sammensætte det rette hold er vigtige kompetencer for Mikkel Laursen, der er leder i gazellevirksomheden HHR El-Teknik.
Da Mikkel Laursen og partneren Oliver Lie besluttede sig for at gå ad den selvstændige vej i 2007, var det med en klar idé om, hvordan de ikke ville drive deres virksomhed HHR El-teknik, som ligger på Østerbro i København. Allerede i lærlingetiden havde de to unge installatører nemlig oplevet, hvor galt en opgave kan gå, hvis der ikke er en klar og tydelig leder:
Vi arbejdede ude i DR-byen, der blev noget dyrere end forventet, og det undrer mig slet ikke, for der manglede virkelig nogen, der kunne træde i karakter. Det foregik ofte sådan, at nogen foreslog én måde at gøre tingene på, men så blev det lavet om fem gange, fordi der kom fem forskellige ledere og ville have det på en anden måde. Til sidst endte man så alligevel med det første forslag. Der manglede virkelig en synlig leder, som kunne tage beslutninger og skære igennem. Faktisk var lederfejl en af de store grunde til, at vi startede selv, fortæller Mikkel Laursen, der i dag er partner i HHR El-Teknik.
Overblikket er vigtigt
Med seks ansatte og et gennemsnit på cirka 40 større eller mindre opgaver om ugen, er der nok at se til i den lille installatørvirksomhed, og derfor er lederrollen noget, Mikkel Laursen tager alvorligt:
Som leder skal jeg have det overordnede overblik og dirigere mine ansatte til at skabe det resultat, som kunden forventer. Fordelen ved os er, at vi selv har stået som normale elektrikere og også stadig er ude på gulvet og arbejder med. Jeg tror tit, der kan være nogle barrierer mellem ledere og medarbejdere, hvis lederen har taget en lang fin uddannelse, men ikke selv har været ude og lave de forskellige opgaver på gulvet, siger han.
Læs også: Sådan bliver du branchens bedste leder
Og noget kunne tyde på, at Mikkel Laursen og Oliver Lie har forstået at lede deres virksomhed rigtigt. Sidste år blev HHR EL-Teknik nemlig kåret som Gazellevirksomhed af dagbladet Børsen, fordi de samlet set havde fordoblet deres vækst over fire regnskabsår, og også 2015 ser ud til at blive et år, hvor ordrebogen bliver tykkere:
Vi får flere og flere opgaver ind i takt med, at vores netværk vokser, og opgaverne spænder vidt. Derfor er overblikket ekstremt vigtigt for mig som leder. Jeg skal i princippet vide, hvad alle medarbejderne har gang i, så der ikke sker dumme fejl, siger Mikkel Laursen.
Lederrollen fylder mere og mere
Hvis han skal dele sin arbejdstid op, bliver 50 procent af timerne brugt på gulvet blandt de ansatte, mens lederrollen tager den sidste halvdel. Han mærker dog tydeligt, at han efterhånden bruger mere og mere tid på at lede.
Jeg oplever, at der er et større og større behov for kundeservice i installationsbranchen. Det er vigtigt, at der er en løbende dialog med kunden, som har høje forventninger til, hvordan de vil have tingene til at være, siger Mikkel Laursen.
En stor del af tiden som leder bliver dog brugt på medarbejderne:
Vi laver af og til medarbejdersamtaler for ligesom at tage eventuelle utilfredsheder i opløbet, og jeg synes også tit, vi spørger ind til, om der er noget, de mangler, eller ting vi kan gøre anderledes. Det er vigtigt, for det kan ikke betale sig at være en nærig leder. Man skal have det rigtige værktøj, arbejdstøj og så videre. Vi går utrolig meget op i, at medarbejderne er glade for at være her, for så får man nogle bedre resultater, fordi de giver lidt ekstra af sig selv i hverdagen, forklarer han.
Det helt rette hold
Hvad end det er ophængning af en lampe i en privat lejlighed eller en større installationsopgave i en virksomhed, skal en leder kunne stille med det rette hold af medarbejdere og vide lige præcis, hvilken medarbejder der vil passe til en given opgave.
Vi har meget fokus på at ansætte forskellige typer af medarbejdere, hvor nogle er gode til én slags opgave, og andre er gode til en anden. Jeg har tidligere taget tre moduler på Den Praktiske Lederuddannelse, hvor det handler meget om at kende de forskellige personlighedstyper. Hvis alle er den samme bestemmende ledertype, er det som regel ikke et godt match. Man skal have noget alsidighed, og så skal man kunne parre folk i forhold til, hvilke typer de er, fortæller Mikkel Laursen.
Læs også: Ledelse skal bygge på strategi
Derfor vægter han også kemi højere end et langt og fyldigt CV, når han skal finde en ny medarbejder:
Når jeg skal ansætte, kigger jeg først og fremmest på, om det er en type, der vil passe ind i teamet. Om han mangler noget her og der på CVet kommer lidt i anden række i forhold til kemien, for hvis den ikke er der fra begyndelsen, så er det et dårligt sted at begynde, siger Mikkel Laursen, der oplever, at hans egen hverdag som leder mere og mere består af administrative opgaver i takt med, at der kommer flere kunder i ordrebogen.