Ventilationsbranchen har brug for et samtalekøkken
For 20 år siden knækkede køkkenbranchen koden til Hr & Fru Hansens tegnebog. I stedet for køkkenlåger og skuffer begyndte man at sælge totaloplevelser og hjemlig hygge. Det kan vi lære meget af i ventilationsbranchen.
I 90erne dukkede et nyt ord op i det danske sprog. Samtalekøkkenet. På intelligent vis lykkedes det køkkenfirmaerne at iscenesætte køkkenet som hjemmets absolut vigtigste rum i en sådan grad, at investeringerne i nye køkkener brød stratosfæren. Den dag i dag er køkkenet stadig det sted i boligen, hvor familien Danmark bruger flest penge.
Vi skal sælge livskvalitet og herlighedsværdi
Kunne man forstille sig, at ventilationsbranchen gjorde køkkenfirmaerne kunsten efter? Ja det kan man da. Vi sidder med en knippelgod sag, som gør det muligt at flytte ventilation fra en meget produktorienteret agenda til en mere værdiladet dagsorden omkring livskvalitet og herlighedsværdi. For det er jo det, man får, når man investerer i et godt ventilationsanlæg: Et indeklima, der er sundt og rart at opholde sig i. Hvor man er mindre træt og mere produktiv i tillæg til den bedre varmeøkonomi.
Læs også: Ventilationsområdet savner politisk gødning
Ventilationsbranchens samtalekøkken
Indeklimaet kan blive ventilationsbranchens samtalekøkken. Vores gyldne mulighed for at få en meget større og bredere kundeskare, der af sig selv efterspørger vores løsninger, så vi ikke skal bruge tid på opsøgende salg, men kan holde fokus på at levere varen.
Nogle vil måske hævde, at det er luftkasteller, men det er overhovedet ikke urealistisk. Transformationen sker selvfølgelig ikke af sig selv. Det gjorde den heller ikke for køkkenbranchen. Det er et langt, sejt træk, hvor der skal informeres, uddannes og markedsføres såvel i egne geledder som eksternt, så indeklimaet står øverst på agendaen hos både montørerne og bygherrerne.
Frisk luft til hjernen
Rejsen skal flytte os fra at sælge teknik til at sælge alle plusordene omkring indeklima. I modsætning til mange andre brancher har vi heldigvis solid grund under fødderne. En forskergruppe fra Aarhus har for nylig påvist, at ventilation i klasseværelserne markant øger indlæringsevnerne, og alle vi andre bliver målbart mere produktive.
Præstationsforbedringer gælder også i virksomheder, og vi ved fra boligområdet, at boligejere, der har boet med ventilation, ikke flytter til nye boliger uden. Det er historier som disse, vi skal ud og fortælle.
Læs også: Ventilationsbranchen i front med smart returemballagesystem
Håndbog på vej
Dansk Ventilation medvirker gerne til at løse denne informationsopgave. I nær fremtid er vi klar med en lille, overskuelig håndbog, som montørerne kan have med i jakkelommen, når de er på kundebesøg. Det handler ikke om, at montørerne nu skal ud og sælge på brede fælge. Nej, vores ønske er at klæde montørerne på, så de er komfortable med at rådgive om indeklima. De har troværdigheden og den direkte kontakt kundekontakt. Indeklimasamtalen foretages bedst af dem - i eller uden for samtalekøkkenet.