Virtuel belysningsplanlægning i 3D
3D-briller er på vej til at få bygherrer til at se lyset. Fremtiden byder på en virtuel rundvandring for at vurdere det rette valg af armaturer og opsætning. Teknologien stormer frem og vil snart nå installatørerne.
Snart kan en installatør tage et par 3D-briller på og sammen med kunden træde ind i en virtuel verden med forslag til en belysningsløsning, hvor armaturer og dagslys reflekterer på materialeoverflader.
I første omgang er det arkitekterne, der spiller med musklerne, når de viser computersimulering, fortæller Anne Bay, direktør for Dansk Center for Lys. Det tager for eksempel en uge at få egenskaberne for alle materialeoverflader og dagslysforhold med i beregning af et atrium i en større bygning. I fremtiden vil større installationsvirksomheder også bruge computersimulering over for kunderne som et værktøj til at sælge en løsning med høj kvalitet.
Læs også: Når lysene tændes i Parken
Anvendelsen bevæger sig stærkt i de store byggeprojekter, for 3D-data er allerede proppet ind i arkitektens computerprogrammer, så vi opfordrer branchen til at tage det sidste skridt og også visualisere på de data, man allerede har, siger Anne Bay.
Der er computerprogrammer, der både er gratis og nemme at bruge, der skaber todimensionelle billeder af bygninger og rum. Man kan ved hjælp af digitale bygningstegninger og virtuelle møbler og overflader skabe et billede af, hvordan lyset vil falde med de valgte armaturer. Simuleringsprogrammerne viser enten de æstetiske konsekvenser af en armaturbestykning eller den tekniske opfyldelse af byggenormer, men et gratis program som Dialux Evo gør begge dele.
Kommer fra computerspil
Professor Marc Fontoynont forsker hos Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet København, i realistiske 3D-gengivelser af belysning i byggerier. Målet er at skabe pålidelige fotorealistiske gengivelser til lave priser, så bygherrer og entreprenører kan bruge programmerne til at bygge menneskeligt og energivenligt lys.
Designere snyder deres kunder meget, for de er ikke interesseret i at være præcise, men at få deres kunder til at købe. Her kan installatørernes interagere med bygherren for at vise, hvordan belysningen faktisk vil være, siger Marc Fontoynont.
Læs også: Fagerhult klar med ny udendørs belysning
Lige nu går den teknologiske udvikling så hurtigt, at ingen ved, hvor den vil ende. Marc Fontoynont anser, at vi allerede næste år vil se en eksplosiv vækst i anvendelse af 3D-briller til at skabe en virtuel verden, uanset om vi spiller computerspil, flyver med droner eller projekterer et byggeri.
3D-visualiseringsbriller er utrolig vanedannende, så man ikke vil tage dem af, uanset om det er et computerspil eller et stykke arkitektur. Lige nu er vi der, hvor Iphonen var for syv år siden. Mit gæt er, at Dialux om tre år vil have en virtuel anvendelse, som installatørerne kan anvende. Alle vil bevæge sig mod 3D-visiualisering. Spørgsmålet er bare, hvad virksomhederne vil have, siger Marc Fontoynont.