10.000 offentlige ladepunkter til elbiler inden udgangen af 2025
Ladeoperatøren Clever melder ud, at selskabet inden udgangen af 2025 vil etablere flere end 10.000 nye, offentlige ladepunkter fordelt i hele Danmark. Udmeldingen kommer midt i de politiske elbilforhandlinger.
Clever vil inden udgangen af 2025 investere i flere end 10.000 åbne, offentlige ladepunkter fordelt i hele Danmark. De etableres i og uden for byerne og langs motorvejene.
”Vi kommer med meldingen nu, fordi vi gerne vil betrygge forbrugerne og politikerne i, at der er private aktører, der er klar til at levere den nødvendige ladeinfrastruktur til elbilerne. Vi er blot en blandt mange aktører på markedet, der er villige til at investere massivt i infrastrukturen, så det er ikke her, man fra politisk side skal lægge skattekronerne”, siger Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller.
Fakta
- På nuværende tidspunkt er der på tværs af udbydere etableret mere end 3.000 offentligt tilgængelige ladepunkter i Danmark, hvoraf Clever har opsat omkring 1.300. Clevers ambition om over 10.000 nye, offentlige ladepunkter svarer til en stigning på mere end 300 procent i forhold til det nationale antal i dag.
- Konkret vil Clevers investering føre til cirka 500 nye lynladepunkter, cirka 100 nye hurtigladepunkter og cirka 9.500 nye normalladepunkter ved udgangen af 2025. Normal- og hurtigopladning er op til 50 kW, mens lynopladning i dag går op til 350 kW.
- Der er i dag omkring 70 lynladere i Danmark. Clevers ambition om at opsætte yderligere 500 lynladere svarer til mere end en syvdobling.
- Clever er en Danmarks største ladeoperatører. Clever er ejet af de andelsejede energi- og fibernetkoncerner Andel (94,9 procent) og NRGi (5,1 procent).
Han mener, at politikerne i stedet skal fokusere på at gøre prisen på elbiler attraktive og sikre, at det er billigt at oplade dem. Det er faktorer, som er helt afgørende for transportsektorens bidrag til 70 procent-reduktionen af drivhusgasserne.
Beskeden til politikerne kommer nu, fordi man hos Clever frygter, at politikerne laver en aftale, der finansierer afgiftslettelser på elbiler ved at hæve elafgiften til opladningen af elbilerne, så el til transport får et afgiftstryk, der er tre gange større end benzin og diesel.
En sådan aftale vil ifølge Clever ikke give mening for den grønne omstilling.
Private og offentlige ladepunkter
DTU og Dansk Elbil Alliance vurderer, at der vil køre 300.000 elbiler på de danske veje allerede i 2025, og at der til den tid vil være behov for 750 lynladere på landsplan. Konkret forventes Clevers investeringer at føre til cirka 500 nye lynladere, cirka 100 hurtigladere og cirka 9.500 normalladere geografisk fordelt over hele landet. Clever vil dermed alene for lynladningens vedkommende dække omkring 70 procent af danskernes lynladningsbehov i 2025.
”Vi vil gerne sende et klart signal til de danskere, der måske stadig er lidt betænkelige ved, om der kommer tilstrækkelig med ladeinfrastruktur til, at elbilen er et reelt alternativ for dem. Vores åbne, danske infrastruktur er allerede i front i Skandinavien, og Clever er klar til at bidrage ambitiøst til behovet i fremtiden ved at investere forud for efterspørgslen, så danskere i alle landsdele trygt kan vælge elbilen til i hverdagen”, siger Casper Kirketerp-Møller.
Etableringen af ladestanderne vil således også dække de områder, hvor ladenetværket på nuværende tidspunkt er begrænset. Oveni de flere end 10.000 nye, offentlige ladepunkter kommer desuden de ladere, som Clever løbende installerer hos virksomheder og ved private hjem. Alene i 2020 forventer Clever inden årets udgang at have installeret flere end 13.000 ladebokse hos privatpersoner og virksomheder fordelt i hele landet.
-CH