Ahlsell-direktør har dækket op til opkøb, digitalisering og grøn omstilling

Opgaverne står i kø for Claudio Christensen, der som direktør for Ahlsell Danmark fra den 1. april har fået ansvaret for den hastigt voksende virksomhed i Danmark. Tre store udfordringer venter sammen med et særdeles ambitiøst vækstmål.

Ahlsell Danmarks CEO, Claudio Christensen, kan se frem til en række hæsblæsende år, hvor den årlige omsætning skal være skruet op med mere end 2 mia. kr. i 2027 gennem opkøb og organisk vækst. Samtidig skal virksomheden gennem-digitaliseres og den grønne målsætning nås.. Foto: Ahlsell/Lars Horn

To virksomheder blev købt op i fjor af Ahlsell. I år er fem selskaber blevet til fire med fusionen af Sanistål og Ahlsell Danmark REF til Ahlsell Danmark. Men vækstrejsen er først lige begyndt og vækst er kun en af flere store udfordringer, som den nyudnævnte direktør for Ahlsell Danmark, Claudio Christensen, står over for.

Han tiltrådte som direktør for Sanistål, i starten af 2022 og var med til at sælge den danske virksomhed til den svenske gigant, Ahlsell, der er ejet af kapitalfonden CVC Capital. 

Med udnævnelsen til CEO for Ahlsell Danmark den 1. april, står Claudio Christensen nu med ansvaret for en virksomhed med en omsætning på omkring 3,8 mia. kr., der har en målsætning om at blive en af landets ledende virksomheder inden sit forretningsområde: salg og distribution af værktøj, VVS- og el artikler med meget mere til byggebranchen og industrien.

”Ambitionen er, at vi skal over 6 mia. kr. i omsætning i 2027. Det det niveau, der skal til for at blive en markant spiller i Danmark og den forventning, vores ejere har til os,” siger Claudio Christensen. 

Men på vejen frem står virksomheden overfor tre udfordringer i form af en konsolideringsøvelse, digitalisering af virksomheden og grøn omstilling.

”Lige nu står vi med fire juridiske enheder i Ahlsell Danmark, så der ligger en større konsolideringsopgave foran os for at skabe en fornemmelse af ét Ahlsell Danmark. Den kommer til at fylde i landskabet – og den er ikke helt triviel,” siger topchefen.

Med konsolideringen vil Ahlsell Danmark forsøge at skabe moment på tværs af virksomhederne.

”Og der kommer jo flere til, så det bliver en stor opgave – ikke alene for mig – men for hele ledelsen,” siger direktøren med henvisning til målet om at vokse markant.

Ny generation af installatører stiller krav til digitaliseringen

Digitalisering af virksomheden er en anden af de store udfordringer på direktørens to-do liste. Og her kan byde ind med tung digital erfaring fra i alt 15 år i IBM.

”Vi bliver ikke den eneste virksomhed i branchen, der digitaliserer. Jeg tror det vil ske i hele branchen, men vi vil gerne være et af de selskaber, der går forrest.”

Han peger på, at en helt ny generation af installatører er på vej ud på markedet. Og den er opvokset med iPads og har for længst omfavnet alle de digitale redskaber og digitale muligheder.

”De har en helt anden holdning til, hvilke digitale redskaber, de skal have stillet til rådighed, hvis vi skal være attraktive som virksomhed for dem. Og jeg tror, den udvikling kommer til at gå hurtigere, end de fleste er opmærksomme på,” siger Claudio Christensen.

I dag kommer omkring 50 pct. af selskabets omsætning ind via Ahlsells onlineforretning, og den vil selskabet gøre endnu mere attraktiv. Det er allerede sket med en investering i en personaliseret søgemotor med kunstig intelligens, der gør det lettere for installatører og andre kunder at søge efter de varenumre og produkter, de skal bruge. 

”Brugerne vil også opleve, at de produkter, de bliver eksponeret for, er mere relevante i forhold til deres forretning. Og så har vi lanceret 10 selvbetjeningsbutikker i Danmark, hvor brugerne logger sig ind med deres profil, scanner varerne og selv tjekker ud. 

Det er et andet digitalt initiativ, som vi tror, bliver stort – og her er vi first-mover. Vi prøver at kigge hele vores forretning igennem for at se, om vi har alle de digitale værktøjer, der skal gøre os til en attraktiv spiller i fremtiden,” siger direktøren.

Som den tredje udfordring – og den står Ahlsell ikke alene med – er den grønne omstilling. 

”Vi har et samfundsmæssigt ansvar, fordi vi sælger mange produkter, der bl.a. bliver brugt i byggebranchen. Vi har sat os en række mål baseret på science-based targets i forhold til selv at reducere vores klimaaftryk, ligesom en lang række andre virksomheder har gjort.

Men derudover har vi gjort det muligt for vores kunder i vores webshop og app at se klimabelastningen på de varer, de har puttet i deres indkøbskurv. De kan også bede om alternative muligheder, hvis de efterspørger varer med et mindre klimaaftryk.”

Og netop det at skabe gennemsigtighed om produkters klimabelastning bliver ifølge Claudio Christensen et vigtigt konkurrenceparameter i fremtiden. 

I forhold til Ahlsell Danmarks ambitiøse vækstambition om at nå en omsætning på over 6 mia. kr. er det næppe den organiske vækst, der kommer til at trække læsset. Selskabet har ligesom den øvrige branche mærket konsekvenserne af den afmatning i byggeriet, der bl.a. er drevet af det høje renteniveau.

Sløj start på 2024

Derfor nåede selskabet heller ikke forventningerne til driftsindtjeningen for 2023, fortæller Claudio Christensen – uden at kunne sætte tal på. Regnskabet var nemlig ikke offentliggjort ved redaktionens deadline.

Men også 2024 er startet sløjt.

”Det jeg i januar troede var realistisk at nå på hele året 2024, skal jeg revidere nu.

Markedet er om muligt bremset endnu mere op i 1. kvartal i forhold til 2023.

Vi venter alle på nogle rentenedsættelser, der kan give noget optimisme specielt i byggebranchen. De er udeblevet indtil videre, men jeg tror, de kommer hen over sommeren – og så tror jeg faktisk, at vi kommer til at se et markant skifte med igangsættelsen af nogle store projekter, der kan skubbe til udviklingen i positiv retning,” siger Claudio Christensen.

Han glæder sig derfor over, at det går bedre for den del af forretningen, der retter sig mod industrikunder, hvor der nok har været en mindre opbremsning, men slet ikke på linje med nedgangen i den klassiske byggeriforretning.

”Vi leverer rigtigt meget til vind industrien i Danmark, der bare buldrer derudad. Men de mindre installationsvirksomheder har det hårdere, fordi efterspørgslen har været faldende siden 2. kvartal 2023. Så vi er glade for, at vi har et så stort aftryk fra industrikunder og de større offentlige instanser, fordi de holder vores forretning kørende,” siger Claudio Christensen.

Aggressiv opkøbsstrategi skal trække væksten

Trods nedturen i byggebranchen tror Ahlsell Danmark dog alligevel på vækst i 2024 – også organisk – men væksten vil primært komme fra opkøb af virksomheder.

Den svenske Ahlsell-koncern, der har en årlig omsætning på omkring 35 mia. kr., tog det store skridt ind på det danske marked i 2022 med købet af Sanistål. I fjor købte Ahlsell Danmark selskaberne KJV A/S og Backer Work Wear, og der vil komme flere til i år.

Alle spor af det gamle brand – Sanistål – er væk og skiftet ud med Ahlsell´s logo og farve i butikkerne rundt omkring i landet.. Foto: Ahlsell

KJV A/ er en af Danmarks førende leverandører af skærende værktøjer, transmissioner, værktøj, tekniske artikler, værktøjsmaskiner og automationsløsninger til virksomheder inden for især jern- og maskinindustrien og beskæftiger 110 medarbejdere.

Bacher Work Wear leverer arbejdstøj, uniformer og profiltøj fra 150 brands og beskæftiger 75 medarbejdere. 

”Jeg tror vi kommer til at købe to virksomheder i år og to til fire virksomheder igen i 2025. Og så ser vi, om vi har kapacitet til at købe yderligere op. 

Vi kigger efter virksomheder, der enten kan komplementere med noget helt speciel viden, kompetencer eller produkter, som vi ikke har i dag i Ahlsell eller fordi, de kan give os noget mere volumen så vi får flere stordriftsfordele i vores forsyningskæde,” siger Claudio Christensen.

De opkøbte virksomheder vil ikke uden videre miste deres gamle brands. Bacher Work Wear og KJV fortsætter således under det eksisterende navn.

”Vi vurderer fra sag til sag, om brandet skal fortsætte, når vi køber en virksomhed. Hvis der er tale om et stærkt brand i markedet, har vi ikke travlt med at konvertere det til Ahlsell. Det er typisk brands, der har en dyb kompetence, som vi ikke vil konvertere,” siger direktøren.

Sanistål-brandet, der har eksisteret på det danske marked siden 1972, overlevede ikke opkøbet.

”Det var nok blevet støvet i de sidste 10-12 år. Men til gengæld var det kendt. Nu skal vi opbygge kendskab til Ahlsell-brandet, som vi mener passer bedre til det, vi vil – nemlig at være en bredere forretning, end Sanistål var,” siger Claudio Christensen. 

Fakta om Ahlsell

  • Ahlsell Group har hovedsæde i Stockholm og omsætter for ca. 50 mia. svenske kroner årligt.
  • Virksomheden beskæftiger omkring 8.000 medarbejdere i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Estland og Polen.
  • Virksomheden har 430.000 varenumre på hylderne inden for stål og metaller, VVS og VA, beslag og sikring, værktøj, teknik, elteknik, befæstelse, kemi, køleteknik og forbrugsvarer samt personligt udstyr.
  • Ahlsell råder over i alt 300 butikker heraf 26 butikker og 10 selvbetjeningsbutikker i Danmark.

Solar Danmark

Sponseret

Mød dine kollegaer i branchen til en gratis netværksdag

Installator.dk

Presset branche samler tunge profiler på Varmepumpedagen 2024

Relateret indhold

22.11.2024Installator.dk

Nordea overtager ledelsen af Odsherred Forsyning

21.11.2024Installator.dk

Politisk tøven koster virksomheder og Europa dyrt

20.11.2024Installator.dk

Geberit: Efter en afmatning er markedet på vej op igen

20.11.2024Denteks A/S

Sponseret

Vejen til grønnere arbejdstøj

20.11.2024Avidenz A/S

Sponseret

Sikker kørsel i vintervejr

20.11.2024Installator.dk

Arbejdsgivere: Unge iværksættere skal slippe for selskabsskat

20.11.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

Nordania sætter fokus på AO som hverdagens grønne partner

19.11.2024Installator.dk

Badeværelsestrends: En fusion af individualitet, natur og spa-følelse

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Ejby - FYN)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

12.11.2024

Tid

08:00

Sted

Fjelsted Skov, Store Landevej 92, 5592 Ejby (FYN)

Danvak
Kursus
DS 447:2021 Ventilation i bygninger

Få en gennemgang af DS 447:2021, så du er opdateret på normen for ventilation og ventilationssystemer i alle typer bygninger beregnet til ophold af mennesker.

Dato

21.11.2024

Tid

08:00

Sted

Horisont Hotel & Konference, Agro Food Park 10, 8200 Aarhus N

Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Aarhus)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

26.11.2024

Tid

08:00

Sted

Scandic Aarhus Vest, Rytoften 3, 8210 Aarhus V

ARO ENERGY SOLUTIONS A/S
Seminar
Seminar om afkøling i fjernvarmeinstallationer

ARO ENERGY SOLUTIONS deltager i et vigtigt seminar om afkøling i fjernvarmeinstallationer, der afholdes af Fjernvarme Fyn den 26. november 2024.

Dato

26.11.2024

Tid

14:00

Sted

Fjernvarme Fyn Havnegade 120, 5000 Odense C

Solar Danmark
Messe
Blue Install Network for elinstallatører - Aarhus

Kom til et spændende netværksmøde med fire aktuelle temaer, besøg minimessen og slut dagen af med lidt god mad.

Dato

26.11.2024

Tid

14:00

Sted

Aarhus

Scankab Cables A/S
Messe
Ajour i Odense

Vi er stolte over igen i år at være en del af Ajour - Maskinmesterforeningens erhvervskonference, hvor maskinmestre og eksperter fra forskellige industrier samles for at dele viden, erfaringer og fremtidens løsninger. Scankab Cables er klar til at byde dig velkommen på stand 4101.

Dato

28.11.2024

Tid

08:30

Sted

Odense Congress Center, Ørbækvej 350, 5220 Odense