Mere landstrøm skal gøre Skagen Havn fuldelektrisk
Noenco og Aarhus Universitet skal arbejde sammen for at undersøge potentialitet i endnu mere landstrøm til skibene, der lægger til kaj i Skagen Havn.
Det maritime energirådgivningsfirma Noenco skal i samarbejde med Aarhus Universitet analysere, hvorvidt der er mulighed for en kortlægning af yderligere landstrøm i Skagen Havn. I dag leverer havnen i forvejen 1,3 millioner kWh landstrøm til de anløbende skibe.
”Vi ønsker at nedbringe udledningen af emissioner, CO2 og nedbringelse støjniveauet. Så det er interessant for os at få undersøgt, hvad behovet er for yderligere landstrøm, og hvilke infrastrukturudfordringer der er. Vores kunder er blevet mere miljøbevidste, og analysen skal vise, om der er et økonomisk incitament til at koble sig på landstrøm”, siger Jesper Rulffs, forretningsudvikler hos Skagen Havn.
For at kunne vurdere potentialitet for et udvidet netværk af landstrøm i havnen, kan Noenco se frem til et større analysearbejde.
Læs også: Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller
”Vi skal analysere en stor datamængde for at kortlægge trafikken i havnen og se, hvem det er interessant at tilbyde landstrøm. Her bruger vi vores viden om operations- og driftsprofiler på forskellige typer af skibe. Skibene kommer fra hele verden, så analysen ser også på, hvilke teknologier de forskellige skibe indeholder i forhold til at kunne koble til landstrøm”, siger energirådgiver hos Noenco, Niels Dahl.
For assisterende professor på Center for Energiteknologi på Aarhus Universitet, Peter Enevoldsen, skal projektet være en inspiration til andre i at arbejde målrettet og konkret med en grøn omstilling af havnenes infrastruktur.
”Vi hjælper med en optimering, så havnen får den grønneste og billigste strøm leveret til dens kunder. Det gør vi ved at se på data for den grønne energiproduktion i Danmark og energibehovet i Skagen havn. Målet er at lave en software, hvor Skagen Havn til hver en tid kan taste ind – at i morgen kommer dette skib, hvordan leverer vi den billigste strøm? Skagen Havn går forrest i at være med til at konkretisere den grønne omstilling, som andre havne kan lade sig inspirere af, så vi kan nå vores fælles klimamål”, fortæller Peter Enevoldsen.
Analysen sker som led i projektet Skandinavisk Elektrisk Transport System (SETS), som er støttet af EU's Interreg-ØKS program.
Det centrale omdrejningspunkt for SETS-projektet er at bidrage til udviklingen af den elektriske transport i Øresund-Kattegat-Skagerrak regionen.
Resultaterne af analysen forventes at forlægge til sommer.
- HCL