Anbefalinger skaffer nye kunder
Autoriseret elinstallatør Hardy Ghorbani fra Korsør har været i elbranchen i mange år. Han satser på kunder fra nærområdet og markedsfører sig primært i telefonbøger og de lokale aviser.
Hardy Ghorbani har været i firmaet siden 1988. I 2000 købte han den tidligere ejer ud og gav installationsforretningen navnet Hardys Elservice I/S. Han driver en mindre installationsforretning med tilhørende butik og har bevidst valgt ikke at udvide med mange ansatte.
Læs også: Vær synlig hvor kunderne er
”Jeg har lagt en strategi for min virksomhed, der går ud på at servicere primært privatmarkedet i nærområdet, selvom jeg naturligvis også har virksomheder som kunder. Den anden del af strategien er en beslutning om ikke at ekspandere med mange ansatte. Vi er dem, vi skal være, og vi har nok at lave”, siger Hardy Ghorbani.
Kvalitet giver anbefaling
På spørgsmålet om, hvordan han tilrettelægger sin markedsføring, kommer svaret prompte med et skævt smil, mens han er ved at installere en udsuger i mit badeværelse:
Tip til mere salg
- Levér den rigtige vare og bliv anbefalet
- Vær synlig på Facebook
- Opret egen hjemmeside og blog på nettet
- Annoncér og hold aftensmøder for potentielle kunder
- Vær aktiv i netværk
Kilde: MOJO Kommunikation
”Kald du det bare markedsføring, jeg kalder det kvalitet i arbejdet! – Spøg til side, jeg står i telefonbogen og annoncerer lidt i de lokale aviser, men hovedkilden til nye kunder er anbefalinger fra den ene kunde til den anden. Det er for mig at se den allerbedste markedsføring. Det er muligt, at jeg bruger en lille smule ekstra tid på opgaverne, men det er ganske simpelt for at sikre kvaliteten i arbejdet.”
Hardy Ghorbani tænker sig om en ekstra gang og siger så:
”Jeg er derudover en del af gruppen Lampeland og er med i indkøbsforeningen Expert Danmark, ligesom jeg optræder på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside på listen over firmaer, der er godkendt til eleftersyn af boliger, der skal sælges. Så på den måde bliver mit firma markedsført forskellige steder, men det er stadig anbefalinger fra kunder, der giver mig smør på brødet.”
Han ser drilsk på mig: ”Hvorfor har du egentlig kontaktet mig frem for en anden installatør?” Jeg bryder sammen og tilstår: ”Du blev anbefalet!”