Anmeldelse: Sådan får din virksomhed succes med LinkedIn
Bog om LinkedIn giver tip til, hvordan virksomheder let kommer i gang med at bruge det sociale medie kommercielt, uden det koster ret mange penge.
Sociale medier som LinkedIn bliver i dag brugt kommercielt af mange virksomheder. Det er der ifølge de to stiftere af rådgivningsvirksomheden Digital Works god grund til, men mange virksomheder har endnu ikke set lyset i de sociale medier. Det vil de to stiftere og forfattere til en guidebog om emnet råde bod på.
<p>"Brug lidt tid på at søge på dine konkurrenter på LinkedIn, opfordrer de to forfattere"</p>
Citat fra anmeldelsen
Bogen om det verdensomspændende elektroniske netværk LinkedIn har en klar forretningsmæssig vinkel; og det er godt. Bogen er bygget sådan op, at virksomheder og enkeltpersoner, som endnu ikke har stiftet bekendskab med LinkedIn, kan være med. Også erfarne LinkedIn-brugere kan have gavn af bogens tip.
Læs også: Sociale medier får kundernes opmærksomhed
Arbejd professionelt med LinkedIn fortæller, hvad virksomheder kan få ud at have en profil, men beskriver også detaljeret, hvad de skal gøre, når de sidder foran computeren og skal tage beslutning om de mange valgmuligheder. Man kan oprette en helt enkelt profil eller benytte sig af nogle af de mere avancerede tilbud.
Vær hvor kunderne er
Hvorfor oprette en linkedIn profil et miniwebsite uden for virksomhedens egen hjemmeside, kan man så spørge. Hertil svarer forfatterne, at man som virksomhed bør være til stede dér, hvor brugerne er. Mange virksomheder har allerede en Facebook-side, og 950.000 erhvervsaktive personer på LinkedIn alene i Danmark og 170 millioner på verdensplan taler for sig selv.
Om bogen
Arbejd professionelt med LinkedIn uden det koster penge
Nicolai Hæggelin & Charlotte Østergaard Jørgensen
Digital Works
148 sider
249 kroner plus moms og porto
www.digitalworks.dk
Med en professionel virksomhedsside på LinkedIn har man mulighed for at profilere sin virksomhed, slå job op, udsende nyheder og beskrive sine produkter og services samt forkorte vejen til de relevante kontaktpersoner inden for udvalgte områder. Og så skal man også huske, at virksomhedssiden på LinkedIn, ligesom den personlige profil, dukker pænt op i Googels søgeresultater.
LinkedIn har for nylig sat gang i opsamling af likes på virksomhedsniveau og har blandt andet udviklet diverse follow-knapper, som kan integreres på websites eller i nyhedsbrevet.
Tjek dine konkurrenter
Brug lidt tid på at søge på dine konkurrenter på LinkedIn, opfordrer de to forfattere. Der er jo ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken eller gentage andres fejltagelser, argumenterer de.
Læs også: Content marketing er det nye sort
To ord går igen i bogen: berigelse og kommerciel. Berigelse er evnen til at skabe værdi, som ikke nødvendigvis koster penge. Gratis berigelse kan være artikler, websites, blogs, rapporter, gode tip, videoer, seminarer, nyhedsbreve og relationer.
Gennem berigelsen vil virksomheden skabe stærke relationer og ambassadører i markedet. Herfra skal kommercialiseringen bringes i spil produkter skal sælges. Forfatternes pointe er, at hvis der er skabt gode relationer, er det nemmere at sælge efterfølgende. Og det er jo ganske vist!