Augmented Reality er hverdag på byggepladsen
Fremtiden er flyttet ind hos ventilationsvirksomheden Airteam. Cloudcomputer, 3D-tegninger og Augmented Reality er hverdag, og det giver både enklere arbejdsprocesser og en konkurrencemæssig fordel.
Airteam bruger hele paletten af digitale værktøjer, når ventilationsfirmaets installatører er på opgave. Det er resultatet af en strategisk satsning, og hos Airteam arbejder BIM-specialist Kasper Haack med at implementere de nye teknologier og hele tiden afsøge markedet for nye.
Læs også: Dalux lancerer verdens første Augmented Reality til byggebranchen
Om Dalux
Dalux er et dansk firma, der gennem mere end 13 år har udviklet og leveret løsninger til byggeriet i mere end 20 lande. Fokus er på brugervenlige digitale værktøjer, der optimerer arbejdsgangene i byggeriet og bygningsdrift.
”Da vi begyndte med at bruge de her ting, var der ikke mange i virksomheden, der havde den store fidus til det, men nu kan vi ikke forestille os en hverdag uden. Den største udfordring er faktisk at få vores underleverandører til at komme med på vognen. De fleste kan også godt se fordelene ved, at vi giver dem en digital tegning og en 3D-model, de kan have på deres tablet, fremfor de skal have papirlapper i bukselommen”, siger Kasper Haack.
Medarbejderne får overblik
Det er primært værktøjer fra den danske softwarevirksomhed Dalux, som Kasper Haack gør brug af. Særligt softwaresuiten Dalux Field, der integrerer arbejdsprocesser, tjeklister og sikkerhed i en enkelt brugerflade, bruges af alle medarbejdere. De har løsningen med på deres tablets eller mobiltelefoner, og det giver en lang række fordele. Medarbejderne ved altid, hvad de skal, hvor og hvornår – og har adgang til det nyeste tegningsmateriale.
Om Airteam
Airteam er en af Danmarks førende aktører inden for tekniske ventilationsløsninger. Virksomheden udvikler avancerede ventilationssystemer til blandt andet kontorbygninger, butikscentre, varehuse, fabrikker og medicinalfirmaer over hele landet. Airteam har tegnet og modelleret i 3D i mere end 20 år.
”Vi lægger vores digitale 3D-model af byggeriet op i skyen, og så har alle adgang til det. Her kan man ude på byggepladsen zoome ind og se præcist, hvad der skal gøres, og der er specifikationer på komponenterne. Efterhånden som opgaverne skrider frem, bliver der meldt tilbage i systemet, så alt er dokumenteret”, fortæller Kasper Haack.
Systemet bruges også til at dokumentere arbejdssikkerhed. Det sparer tid og giver god dokumentation, når myndighederne kommer på besøg og skal se en sikkerhedsrapport.
Allerede store besparelser
Airteam kan allerede se store besparelser ved at benytte digitale værktøjer. Eksempelvis når et byggeri skal gennemgås for fejl. Her har man traditionelt haft et kamera med og en tjekliste på papir, og efterfølgende skulle man skrive en rapport.
Hvad er Augmented Reality?
Augmented Reality (AR) er en teknologi, der kombinerer data fra den fysiske verden med virtuelle data. Teknologien kendes blandet andet fra spillet Pokemon Go, hvor brugeren får præsenteret et visuelt lag, der supplerer synsfeltet. I byggeriet er AR oplagt til at vise 3D-tegninger af det endelige byggeri, mens arbejdet foregår.
I dag foregår alt fra en tablet, der både tager fotos, indeholder tjeklister og automatisk genererer en rapport. Arbejdstiden på denne type opgave er i dag halveret, vurderer Kasper Haack. Dertil kommer de mere avancerede funktioner, som Augmented Reality (AR), der også benyttes af Airteam:
”Vi havde f.eks. et byggeri, hvor der manglede 3D-modellerede komponenter af øvrige konstruktioner over loftet, og vi skulle i gang med at installere kanaler. Der kunne vi bruge AR-løsningen fra Dalux til at se præcist, hvor vores kanaler skulle være, og vi kunne se, hvor vi skulle lave ændringer for ikke at kollidere med andre eksisterende installationer. En af de smarte ting er, at der bliver taget fotos, som supplerer 3D-tegningen”, siger Kasper Haack.
Airteam er en af de installationsvirksomheder, der er længst fremme med brugen af digitale værktøjer på byggepladsen, men Kasper Haack mener ikke, at installationsbranchen generelt er bagud på digitalisering:
”Installatørerne kommer til i den sidste del af byggefasen, og derfor står de tit med tegninger, der er flere år gamle. F.eks. begyndte ingeniørerne og arkitekterne på deres tegninger i 2014 til et af de større hospitalsbyggerier, og det betyder, at alt er lavet på software, der var nyt og smart i 2014. Det kan være et problem, fordi der sker rigtig meget på den front i løbet af fire år”.
Dermed kan installatører blive udsat for at skulle arbejde med forældede værktøjer, selvom de er nok så omstillingsparate.
Læs også: 3D-software gør byggeriet af Royal Arena nemmere
Dertil skal tillægges, at en del af montører stadig tilhører en generation, der ikke er opvokset med mobilenheder som et værktøj, så det kan være udfordrende at gå fra en traditionel papirtegning til rent digitale montage-tegninger, derfor vil papirtegningen stadig være en fast del af byggepladsen år frem endnu, vurderer Kasper Haack.
Denne artikel er del af et tema:
Tema: Digitalisering 2018