Badeværelser skal være bæredygtige, intelligente og rekreative
Badeværelset har under coronapandemien fået fornyet opmærksomhed, fordi vi opholdt os så meget i vores hjem. Vi renoverer og opdaterer vores boliger som aldrig før. Det gælder særligt badeværelset, der har stået i skyggen af samtalekøkkener, viser tal fra Tyskland
I løbet af de næste par år vil ejendomsmarkedet se en langvarig vækst i renoveringer. I Tyskland kommer renovering af badeværelse øverst på de planlagte renoveringsarbejder, viser en tysk undersøgelse.
Jens J. Wischmann, administrerende direktør for sammenslutningen af den tyske sanitetsindustri (VDS) og medstifter af trendplatformen Pop up my bathroom siger:
”Vores undersøgelse har vist, at 16,7 millioner tyskere har til hensigt at investere i deres badeværelse inden længe. Pandemien fungerer som katalysator, fordi hjemmet bliver stadig vigtigere. Samme tendens ses i Danmark, hvor håndværkerne har travlt som aldrig før”.
I øjeblikket ser vi tre dominerende badeværelsestendenser og to trenddrivere – det grønne, det intelligente og det rekreative badeværelse - beskrive udviklingen og bestemme design og udstyr af badeværelset i fremtiden.
Jens J. Wischmann
Og hvad er det så forbrugerne efterspørger til badeværelset? Jens J. Wischmann siger:
”I øjeblikket ser vi tre dominerende badeværelsestendenser og to trenddrivere – det grønne, det intelligente og det rekreative badeværelse - beskrive udviklingen og bestemme design og udstyr af badeværelset i fremtiden. Det sker, fordi forbrugerne for det første ønsker at investere i en miljøbevidst og værdiorienteret måde. For det andet fordi intelligent teknologi sætter nye standarder for hygiejne og bekvemmelighed. Og for det tredje fordi folk har højere forventninger til kvalitet, idet et badeværelse er et sted, hvor vi tilbringer tid og har forventninger til et badeværelses potentielle anvendelser, som en afslappende privat spa- og sundhedszone”.
LÆS OGSÅ: Nyt badekar til små badeværelser
Flere naturmaterialer
I Danmark arbejder trend- og brandingekspert og stylist Katrine Roug for kendte, private og virksomheder med at skabe den helt rette stil. Hun har bud på de tre største trends på badeværelset i 2021.
”Naturmaterialer i indretningen på badeværelset går man aldrig galt i byen med. Naturpaletten spænder så bredt, at det både er muligt at skabe et helt klassisk look, med fx marmor eller natursten og give plads til mere personlighed og flere udskejelser, hvis man vælger nogle af de nye terrazzokombinationer eller fx grøn marmor”.
”Træelementer vinder mere og mere ind i huset – også på badeværelset. Det er med til at give en rolig og varm kontrast. I nybyggede og renoverede badeværelser ses fx hele vægge eller gulve af træ, men mindre kan også gøre det, fx ved at tilføje en baderist i træ, en skammel, en flettet vasketøjskurv eller mindre accessories”.
”En krukke med en oversize plante kan virkelig være flot på badeværelset og samtidig være med til at give et godt indeklima. På de mindre badeværelser, der måske ikke har dagslys, vil jeg stille en lille vase med fx en eukalyptus gren på kanten af vasken eller på en hylde”, lyder det fra stylist Katrine Roug.
LÆS OGSÅ: Toiletforholdene på arbejdspladsen bekymrer de tissetrængende
Bæredygtighed batter meget
GROHE, der er en af verdens førende brands inden for sanitære løsninger til badeværelser, har iværksat en undersøgelse, der viser, at danskerne tænker på bæredygtighed og ressourceforbrug, når de vælger produkter til badeværelset. I en pressemeddelelse oplyser GROHE:
”Bæredygtighed er blevet en vigtig parameter, som danskerne har med i overvejelserne, når de skal vælge produkter til et varmt og afslappende brusebad i dagligdagen. 77 procent af danskerne angiver i den nye analyse, at bæredygtighed har indflydelse på deres valg af nye produkter til hjemmet, og næsten 40 procent tillægger det stor eller endog meget stor betydning”.
”Det er ikke kun ved valg af produkterne, at bæredygtighed og ressourceforbrug har stor betydning. Også forbruget af vand i brusebadet har danskernes opmærksomhed, idet hver fjerde dagligt tænker over deres vandforbrug, og halvdelen tænker på vandforbruget mindst en gang om ugen. Det er især ældre over 50 år, der dagligt vurderer deres vandforbrug, men også de unge under 30 år har større fokus på deres vandforbrug end gennemsnittet”, forlyder det fra GROHE.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om sanitet 2021