Bæredygtighedschefen: Det der batter mest passer bare ikke alle
For rigtig mange mindre og mellemstore installationsvirksomheder er der et område, der for alvor batter, når virksomheden kigger på sit eget klimaaftryk: Udskiftning af dieselbilerne med elektriske. Men på bæredygtighedsrejsen er det også vigtigt at kunne dokumentere virksomhedens indsatser.
De gamle lysstofrør er sikkert for længst skiftet ud til energivenlige LED-rør. Og oliefyr varmer næppe længere mange værksteder eller kontorer op i installationsvirksomheder, der sætter varmepumper op. Men selvom salget af elektriske varebiler er steget markant i det sidste års tid, udgjorde de fortsat blot ca. 10 pct. af salget.
Og netop transporten skaber for de fleste installationsvirksomheder det største klimaaftryk.
Men det er bare ikke så relevant for alle virksomheder at skifte til elbiler, påpeger Troels Hartung, der er bæredygtighedschef i Tekniq Arbejdsgiverne.
“Det skyldes, at mange har et kørselsmønster, der bare ikke passer med de eldrevne varebiler, der er til rådighed på markedet nu - eller i hvert fald kræver en helt anden tilgang til ruteplanlægning.
I praksis tror jeg, at der er rigtig mange virksomheder, der synes det er svært. De er nødt til at rykke ud, når kunderne har behovet. De kan ikke vente på at elbilen er ladet op eller de alligevel er i nabolaget.
Men det er den vej, en installationsvirksomhederne skal se, fordi en meget stor del af deres klimaaftryk kommer fra transporten”.
Et andet vigtigt område på bæredygtighedsrejsen er at have styr kildesorteringen.
“Men her har man i virkeligheden altid være god til som branche at sikre genbrug af affald med høj værdi som metal og ledninger - nok ikke på grund af bæredygtighed, men på grund af økonomi,” siger Troels Hartung.
Som et tredje - og vigtigt punkt på virksomhedernes bæredygtighedsagenda nævner han rapporteringen, hvor EU fra 2024 stiller krav til større virksomheder, der imidlertid også kan smitte af på de mindre, hvis de optræder som underleverandører - eller indgår aftaler med offentlige virksomheder.
Og det kræver ikke ekspertviden eller dyre konsulenter at få udarbejdet en såkaldt ESG-rapport
“Vi stiller et digitalt værktøj til rådighed for vores medlemsvirksomheder, så de nemt og enkelt kan besvare en række spørgsmål om deres CO2 udledning, deres indsatser i forhold til klima og miljø, miljøet, social ansvarlighed og god virksomhedsadfærd,” siger Troels Hartung
Ud fra svarene genererer værktøjet automatisk en beskrivelse af virksomhedens indsatser og resultater, der kan vedlægges til de kunder, der efterspørger den.
Læs mere om det digitale værktøj i dette TEMA.