Et tæt samarbejde med beboere tilvejebragt gennem flere kommunikationskanaler er afgørende for en succesfuld renovering af almene boliger. Det viser et forskningsprojekt, som Chalmers Tekniske Högskola, Dansk Byggeri og Enemærke & Petersen står bag.
For at sikre et optimalt samarbejde, skal bygherrer og byggeledelsen sørge for at kommunikere via flere platforme.
To forskere fra Chalmers Tekniska Högskola har fulgt renoveringen af boligerne i det almene byggeri Hjortegården i Herlev i tre år. Her har de fået lov til at kigge byggeriets parter over skuldrene, studere ugeplaner og interviewe beboere for at blive klogere på renoveringer i den almene sektor.
Projektet, der er støttet af Realdania og Grundejernes Investeringsfond, viser, at et godt beboersamarbejde er essentielt for at sikre fremdrift i almene renoveringer. En erfaring, der er vigtig at tage med videre i de 453 renoveringsprojekter, som sættes i gang i år, efter at Folketinget for nylig gav grønt lys til at Landsbyggefonden kunne renovere for 18,4 milliarder. kroner de næste år.
“Når man renoverer almene boliger, er det bydende nødvendigt at have beboerne på sin side. Hvis de ikke følger instrukserne fra bygherren og byggeledelsen, kan det forsinke renoveringen betydeligt. På Hjortegården oplevede håndværkerne flere gange, at beboerne ikke var hjemme til at lukke dem ind, når de skulle renovere lejlighederne. Omvendt var beboerne flere gange ude for, at håndværkerne ikke kom på de varslede tidspunkter. Det mindskede produktiviteten på projektet”, siger professor Christian Koch fra Chalmers Tekniska Högskola.
Læs også: Dansk Byggeri roser regeringens klimahandlingsplan
Kommunikér på flere kanaler
Bygherren havde fra begyndelsen lagt en detaljeret plan for kommunikationen, som skulle sikre, at beboerne var fuldt informerede om processen. Det blev fulgt op med beboermøder, ligesom bygherren var repræsenteret på pladsen. Men alligevel var kommunikationen tilsyneladende ikke tilstrækkelig.
“Folk læser ikke nødvendigvis det, de får ind i postkassen. Derfor skal der kommunikeres på et væld af forskellige kanaler under en renovering. Der skal både være trykt information, opslag på sociale medier, digitale nyhedsbreve og personlig kontakt. Først når hele kommunikationspaletten er i brug, kan man være sikker på, at alle er informeret. Det er en meget god pointe at tage med sig i alle renoveringsprojekter. Kommuniker hellere for meget end for lidt”, siger Christian Koch.
Rapporten viser endvidere, at der kan opstå alternative fortællinger blandt beboerne. Dårlige oplevelser cirkulerer let blandt beboerne, mens gode historier ikke nødvendigvis bliver delt i samme omfang. Derfor skal de ansvarlige for beboerkommunikationen køre en offensiv strategi og være på forkant med begivenhederne, mener professoren.
“Den dårlige energi mellem beboere og håndværkere forsvandt gradvist, da renoveringens kvalitet blev bedre, og boligselskabet ansatte to medarbejdere med ansvar for en offensiv kommunikationsstrategi. Det viste beboerne, at deres bekymringer blev hørt. Herefter kom der en meget bedre stemning på projektet. Rapporten demonstrerer tydeligt, at et godt beboersamarbejde ikke er noget, man kommer sovende til. Der skal arbejdes hårdt hver eneste dag for at bekæmpe fake news og få sine egne nyheder ud, ligesom der skal produceres god kvalitet, når man har beboerne tæt på”, siger han.
- HCL
Energi

Sanitetsvirksomhed tager stort ansvar for den grønne omstilling
På et år har sanitetsvirksomheden Geberit formået at mindske sin miljøpåvirkning med 17,1 procent. Det fremgår af Geberit-gruppens bæredygtighedsrapport for 2022. Hos Geberit føler man et ansvar for at kigge ind i nye løsninger, der bidrager til en grønnere omstilling i sanitetsbranchen.
Branchen

Det går godt for elektrikere og el-installatører trods udfordringer
Elektrikervirksomheder har på trods af inflation og højere materialepriser formået at fastholde en stabil indtjening og endda øget den gennemsnitlige omsætning per medarbejder marginalt. Det viser PwC’s brancheanalyse for elektrikervirksomheder.
Energi

Mangel på ladestandere bremser udrulning af elbiler
Skal Danmark have én million elbiler på vejene i 2030, kræver det, at antallet af nye ladestandere speedes op. AutoBranchen Danmark, FDM og TEKNIQ Arbejdsgiverne har samlet 20 konkrete anbefalinger til, hvordan vi når det mål.
Sanitet

Svarer til at køre 80 millioner kilometer i en bil
Uponor Building Solutions har sat ambitiøse mål for reduktion af udledninger af drivhusgasser og arbejder tæt sammen med branche og partnere for at nå dem. Læs her om deres rejse mod CO2-neutralitet, og om hvilke konkrete handlinger der giver effekt.
Branchen

Individuel støtte til unge viser lovende resultater
Det hjælper at bruge en særlig metode med individuel støtte, når unge i psykisk mistrivsel skal i arbejde eller uddannelse. Det viser de foreløbige resultater fra et seksårigt forskningsstudie fra Københavns Professionshøjskole. Men de gode resultater kræver, at metoden bliver fulgt nøje, lyder det fra forskerne bag.
Varmeanlæg

24 millioner kroner til varmepumper og solcelleanlæg til fjernvarmeproduktion
Nu kan fjernvarmevirksomheder søger støtte til at sætte turbo på varmeproduktion baseret på varmepumper og/eller solcelleanlæg. Branchen afventer stadig tilskudspulje til VE-anlæg i private boliger.