Beboersamarbejde skaber gode renoveringsprojekter

Et tæt samarbejde med beboere tilvejebragt gennem flere kommunikationskanaler er afgørende for en succesfuld renovering af almene boliger. Det viser et forskningsprojekt, som Chalmers Tekniske Högskola, Dansk Byggeri og Enemærke & Petersen står bag.

For at sikre et optimalt samarbejde, skal bygherrer og byggeledelsen sørge for at kommunikere via flere platforme..

To forskere fra Chalmers Tekniska Högskola har fulgt renoveringen af boligerne i det almene byggeri Hjortegården i Herlev i tre år. Her har de fået lov til at kigge byggeriets parter over skuldrene, studere ugeplaner og interviewe beboere for at blive klogere på renoveringer i den almene sektor.

Projektet, der er støttet af Realdania og Grundejernes Investeringsfond, viser, at et godt beboersamarbejde er essentielt for at sikre fremdrift i almene renoveringer. En erfaring, der er vigtig at tage med videre i de 453 renoveringsprojekter, som sættes i gang i år, efter at Folketinget for nylig gav grønt lys til at Landsbyggefonden kunne renovere for 18,4 milliarder. kroner de næste år.

“Når man renoverer almene boliger, er det bydende nødvendigt at have beboerne på sin side. Hvis de ikke følger instrukserne fra bygherren og byggeledelsen, kan det forsinke renoveringen betydeligt. På Hjortegården oplevede håndværkerne flere gange, at beboerne ikke var hjemme til at lukke dem ind, når de skulle renovere lejlighederne. Omvendt var beboerne flere gange ude for, at håndværkerne ikke kom på de varslede tidspunkter. Det mindskede produktiviteten på projektet”, siger professor Christian Koch fra Chalmers Tekniska Högskola.

Læs også: Dansk Byggeri roser regeringens klimahandlingsplan

Kommunikér på flere kanaler
Bygherren havde fra begyndelsen lagt en detaljeret plan for kommunikationen, som skulle sikre, at beboerne var fuldt informerede om processen. Det blev fulgt op med beboermøder, ligesom bygherren var repræsenteret på pladsen. Men alligevel var kommunikationen tilsyneladende ikke tilstrækkelig.

“Folk læser ikke nødvendigvis det, de får ind i postkassen. Derfor skal der kommunikeres på et væld af forskellige kanaler under en renovering. Der skal både være trykt information, opslag på sociale medier, digitale nyhedsbreve og personlig kontakt. Først når hele kommunikationspaletten er i brug, kan man være sikker på, at alle er informeret. Det er en meget god pointe at tage med sig i alle renoveringsprojekter. Kommuniker hellere for meget end for lidt”, siger Christian Koch.

Rapporten viser endvidere, at der kan opstå alternative fortællinger blandt beboerne. Dårlige oplevelser cirkulerer let blandt beboerne, mens gode historier ikke nødvendigvis bliver delt i samme omfang. Derfor skal de ansvarlige for beboerkommunikationen køre en offensiv strategi og være på forkant med begivenhederne, mener professoren.

“Den dårlige energi mellem beboere og håndværkere forsvandt gradvist, da renoveringens kvalitet blev bedre, og boligselskabet ansatte to medarbejdere med ansvar for en offensiv kommunikationsstrategi. Det viste beboerne, at deres bekymringer blev hørt. Herefter kom der en meget bedre stemning på projektet. Rapporten demonstrerer tydeligt, at et godt beboersamarbejde ikke er noget, man kommer sovende til. Der skal arbejdes hårdt hver eneste dag for at bekæmpe fake news og få sine egne nyheder ud, ligesom der skal produceres god kvalitet, når man har beboerne tæt på”, siger han.

- HCL

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

03.07.2024Installator.dk

Varmepumpeindustrien glæder sig over prisloft på fjernvarme

02.07.2024Installator.dk

Politisk aftale vil indføre prisloft på fjernvarme

01.07.2024VELTEK

Sponseret

Nyt Drikkevandsdirektiv – VELTEK Vand har fuldt fokus

01.07.2024RIB Software

Sponseret

Byd velkommen til vores første IKT-leder uddannelse, som afholdes på engelsk!

01.07.2024Installator.dk

Norlys opruster med erhvervsdirektør i energiforretningen

28.06.2024RIB Software

Sponseret

Ebook: Sådan gennemfører du en aflevering af D&V-data til tiden

28.06.2024Installator.dk

Strøm og fjernvarme blev grønnere sidste år

27.06.2024Installator.dk

Nedsættelse af generationsskifte-skatten glæder SMVdanmark

Jobmarked

Se alle

Solar Danmark

Er du vores kollega som Account Manager – Specialist på ABA/AVA

Er du teknisk velfunderet, drevet af salg og kan du formidle tekniske løsninger kommercielt? Vi søger en kollega til Danmarks skarpeste sikrings-team. Skal det være dig?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.08.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Intern tekniker til kundesupport

Vølund Varmeteknik A/S har egen serviceorganisation med 30 medarbejdere over hele landet. Vi søger nu endnu en teknisk kollega - denne gang til kundesupport på kontoret i Herning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Vi søger en ny salgschef for fjernvarme

Er du en erfaren salgsprofil inden for fjernvarmeområdet? Og trives du med både strategisk ledelse og operationelt salgsarbejde? Så er det måske dig, vi søger som vores nye salgschef for fjernvarmeteamet hos METRO THERM.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Silhorko

Servicetekniker

Har du en håndværksmæssig baggrund? Er du skarp til fejlfinding og brænder for at udføre tekniske serviceopgaver? Kunne du tænke dig at bringe dine tekniske kompetencer i spil i en af Danmarks førende virksomheder indenfor vandbehandling? Så er det måske dig, vi søger som vores nye udekørende Servicetekniker til kunder på Sjælland ved Silhorko-Eurowater A/S

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

09.07.2024

Vølund Varmeteknik A/S

Teknisk salgskonsulent til VVS-branchen

Vi søger en teknisk salgskonsulent til vores stærke team, og du har nu muligheden for at blive en del af markedets førende leverandør af bæredygtige varmetekniske løsninger.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Vølund Varmeteknik A/S

Er du vores nye servicetekniker?

Vølund Varmeteknik A/S har i de senere år udviklet en professionel serviceorganisation med i øjeblikket 25 eksterne serviceteknikere, som alle kører ud hjemmefra og i tæt dialog med et professionelt serviceteam på kontoret.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle