Brødrene Dahl investerer massivt i grøn transport
Fra februar begynder alle Brødrene Dahls distributionsbiler at køre på genbrugsolie. Virksomheden har opsat egne tankanlæg, som skal forsyne lastbilerne med det bæredygtige brændstof.
Fra den 14. februar blev det slut med at fylde konventionel diesel på de lastbiler, der bringer virksomheden Brødrene Dahls varer ud. Lastbilerne kører i stedet på genbrugsolie - også kendt som HVO100 diesel - der er et rest- og affaldsprodukt fra eksempelvis industri og husholdninger. Som led i omstillingen har Brødrene Dahl investeret i egne tankanlæg, der stilles op ved virksomhedens distributionsterminaler. Samlet har Brødrene Dahl brugt et tocifret millionbeløb på omlægningen.
”Det har fra starten været afgørende for os at etablere vores egen brændstofforsyningskæde. På den måde har vi sikkerhed for, at der er genbrugsolie i tankene på de lastbiler, der kører for os. Når vi siger, at vi bruger genbrugsolie, vil vi kunne stå ved det. Det er vigtigt for os. Derfor har vi investeret i anlæggene”, siger logistikdirektør i Brødrene Dahl, Lasse Halliday.
Brødrene Dahl har hver dag 110 distributionsbiler på vejene, der køres af faste vognmænd. Bilerne tilbagelægger i snit 22.000 kilometer dagligt fra Brødrene Dahls centrallagre i Randers og Brøndby til otte terminaler rundt om i landet og derfra ud til kunderne.
”Dieselforbruget er den suverænt største CO2-synder i vores logistik. Vi bruger omkring 5.500 liter diesel i transportleddet hver dag, og at vi nu kan skære det ud af ligningen, har meget stor betydning i klimaregnskabet”, fortæller Lasse Halliday.
LÆS OGSÅ: Erhvervsfolk investerer i biobaseret byggemarked
Ikke helt i mål endnu
Ifølge Dansk Industris Klimakompas får virksomheder nedskrevet deres CO2-forbrug med 100 procent, når de skifter til genbrugsolie. Brødrene Dahl har dog valgt kun at godskrive 90 procent, da der stadigvæk forbruges noget CO2 i forbindelse med rensning og transport af genbrugsolien til terminalerne.
”Vi vil gerne kommunikere troværdigt. Derfor går vi eksempelvis heller ikke ud med en stor kampagne om, at vi nu kører 100 procent CO2-frit, for vi vil stadig have en udledning lokalt, hvor vi kører. Men i forhold til det globale klima går regnskabet i nul, fordi vi bruger et genanvendt produkt i stedet for nyproduceret olie”, forklarer Lasse Halliday.
”Vi er ikke i mål, og vi arbejder videre med at nedbringe vores CO2-udslip. Ambitionen er, at vi skal helt væk fra at udlede CO2, når vi kører, og derfor følger vi udviklingen inden for el- og brintbiler tæt. Teknologien, rækkevidden og økonomien er der desværre ikke endnu, men frem for at sidde stille og vente i måske tre eller fem år, ønsker vi at handle og bidrage aktivt, og det kan vi gøre med omstillingen til genbrugsolie, som er det bedste, vi kan gøre her og nu”, afslutter Lasse Halliday.
Brødrene Dahl har sat genbrugsolietanke op ved fem terminaler i Ringsted, Taulov, Randers, Kibæk og Aalborg. De øvrige tre terminaler på Fyn og i Brøndby ligger ved siden af tankstationer, hvor lastbilerne kan tanke genbrugsolie.
-AKJ