Bump mod grøn el til lastbiler skal ryddes af vejen
Hønen, ægget og foderet: Lastbiler, ladeudstyr og grøn strøm på elnettet skal løbende matche hinanden, når 40.000 lastbiler skal omstilles fra at køre på fossilt brændstof til elektricitet fra vind og sol.
Hovedparten af den tunge vejtransport skal over de kommende år omstilles til grøn elektricitet, men det kræver, at alle de involverede parter – vognmænd, elnetselskaber, ladeoperatører, aggregatorer og andre aktører – bliver bedre til at forstå hinandens behov og barrierer.
“Vi skal sætte os ned og snakke sammen,” fastslår driftsdirektør Michael Mertov fra Peder Olsen & Søn i en paneldebat på Elektrificeringsscenen på El & Teknik ’24 i Odense torsdag.
Busser og skraldebiler har vist den elektriske vej, og Lastbiler til lokal og regional transport kan få et tilsvarende gennembrud, forventer han – især hvis staten prioriterer at støtte udrulning af ladeinfrastruktur til depotladning, når den skal fordele allerede aftalte 750 mio. kr.
“Enig! Hvis ladeinfrastrukturen ude hos vognmændene falder på plads, så skal lastbilerne nok komme,” siger direktør John Dyrby Paulsen fra Dansk e-Mobilitet, der vurderer, at ’god forretning’ for lastbiler med el-drift kun ligger 2-3 år ude i fremtiden.
Han glæder sig over, at Vejdirektoratet er ved at opbygge offentlig ladeinfrastruktur langs hovedfærdselsårerne, og at også private aktører er i fuld gang i en række knudepunkter. Imidlertid er det afgørende, mener Dansk e-Mobilitet, at også vognmændene får starthjælp til den forholdsvis dyre investering i ladeudstyr.
Men flere ladestandere til lastbiler kræver en udbygning af kapaciteten i elnettet, og her kan behovet for kapacitet alene til lastbiler og andre former for tung transport stige fra ca. 25 MW i 2025 til over 250 MW i 2050, påpeger direktør Per Sørensen, Trefor Elnet.
“Trefor El-net skal bygge ni nye 60-/10 kV-stationer og opgradere fem eksisterende de næste ti år, siger Per Sørensen med det forbehold, at virkeligheden presser sig på og løbende kræver justeringer af netudviklingsplanerne både lokalt og hos Energinet.
Mange komponenter har lange leveringstider, så Per Sørensens råd til vognmænd og andre aktører med ambitionerne om at øge elforbruget er klart: Kom i god tid - kom med en god plan.
Per Sørensens råd til det politisk-administrative system er også klart: Netselskaberne skal have bedre muligheder for at investere, før behov opstår.
“Som det er nu, må vi ikke bruge penge, før kunden er i butikken. Hvis vi investerer ’up front’ bliver vi straffet,” påpeger Per Sørensen.
Kilde: Green Power Denmark
-emte