Bygge-og anlægsbranchen udnytter ikke de sociale medier
Kun én ud af fem virksomheder i byggebranchen udnytter de sociale mediers styrke. Det betyder, at mange virksomheder går glip af værdifuld viden om kunderne, skriver DI Business.
Nye tal fra Danmarks statistik viser, at det kun er hver femte virksomhed indenfor bygge-og anlægsbranchen, der anvender sociale medier som f.eks. Facebook.
Gennemsnittet for brancherne er på 40 procent, og det betyder, at mange virksomheder går glip af viden om kunderne.
Læs også: Anmeldelse: Sådan får din virksomhed succes med LinkedIn
Virksomheden Schneider Electric er dog en af de få virksomheder, der inden for de seneste år har fået øjnene op for fordelene ved at bruge sociale netværk.
Virksomheden bruger bl.a. Youtube til at præsentere produkter og Facebook til kampagner.
Cathrin Johansen, der er webansvarlig for Schneider Electric, forklarer til DI Business, at der er flere styrker ved at benytte sociale medier og netværk:
Sociale mediers store styrke er, at vi kommer i direkte dialog med forbrugeren og får indblik i, hvad de tænker om el-artikler. F.eks. giver nogle brugere udtryk for, at de er glade for stikkontakter med et retroudseende. Det er værdifuld viden.
Læs også: Schneider Electric udvider IHC-systemet
Ifølge Chefkonsulent Flemming Løkke Petersen fra DI Byg skyldes den manglende it-anvendelse, at flere af virksomhederne er meget små, hvilket betyder at de ikke har ressourcer nok til at ansætte folk med it-kompetencer. Han foreslår derfor bl.a., at mindre virksomheder kan samarbejde om it-løsninger, så udbredelsen af it i branchen øges.
- JDN