Byggebranchen halter efter på e-handel
E-handlen slår gang på gang rekorder herhjemme, men i byggebranchen er man stadig ikke helt med på e-handelsbeatet.
2015 blev endnu et rekordår for dansk e-handel, og mange virksomheder har indset det store potentiale i at bruge onlinekanaler. Men i byggebranchen er mange endnu ikke kommet helt med på online-bølgen, og der er derfor fortsat et stort uindfriet potentiale i branchen.
Læs også: Lindab styrker onlinesalg med ny webshop
Ifølge Dansk Industri har lidt over hver fjerde danske virksomhed omsætning ved e-business, mens byggebranchen halter langt bagefter med kun hver tiende virksomhed. En observation, man også har gjort hos Lindab, der selv har taget digitale skridt med sin webshop.
Generelt er der stor tilbageholdenhed med at handle på nettet i byggebranchen. Der er dog flere virksomheder, der har indset, at vi som branche ikke kan blive ved med at holde fast i fortiden, siger marketingchef i Lindab, Johan Rasmussen.
Skræddersyet webshop
Lindab valgte selv sidste år at udvikle en ny web-løsning, som er tilpasset kundernes arbejdsprocesser og er skarpt målrettet mod behovet i B2B-segmentet. Og netop det at skræddersy webshoppen specifikt til byggebranchen har vist sig at være midlet til at rykke kunderne online.
Virksomheden har nemlig oplevet stor fremgang i e-handlen, og andelen af onlinehandler udgør nu over en fjerdedel af virksomhedens samlede salg. Og ambitionerne bliver kun større hos virksomheden, der har sat et mål om, at 30 procent af den samlede omsætning skal komme fra onlinesalg inden årets udgang.
Lindab-koncernen har desuden planer om udvidelser på flere af sine udenlandske markeder og kan snart tilbyde endnu flere kunder muligheden for at handle online.
Læs også: Mød Lindab på Byggeri 16
Lindab-koncernen har på nuværende tidspunkt webshops i en del lande, og der er planer om at udvide endnu mere og åbne webshops i Belgien, Italien, Frankrig og Schweiz her i 2016, fortæller Johan Rasmussen.
-SSM