Danmark er klar til at undvære olie fra Rusland
EU har vedtaget den 6. sanktionspakke mod Rusland. Pakken indeholder et forbud mod import af russisk råolie og olieprodukter. Sanktionerne omfatter i første omgang import af råolie transporteret via skib og ikke via olieledninger. Det skriver Energistyrelsen i en pressemeddelelse.
Mens importeret russisk olie udgjorde cirka 20 procent af det danske olieforbrug i 2021, er importen faldet markant i første kvartal af 2022 til cirka 7 procent.
I april er der ikke importeret hverken råolie eller olieprodukter fra Rusland til Danmark, da flere danske importører efter krigens start har indgået andre aftaler. Danmark er imidlertid en del af det globale oliemarked, hvor olieprisen fastsættes og derfor kan sanktionerne alligevel ramme Danmark via prisstigninger.
”Vi forventer ikke, at der bliver mangel på hverken olie, benzin eller diesel, da det hele købes ind på verdensmarkedet. Men selvom vi efter krigen kun køber meget lidt olie fra Rusland, så kan vi blive ramt af prisstigninger.” siger Energistyrelsens direktør Kristoffer Böttzauw.
Olieprodukter bruges i dag primært i transportsektoren, der står for knap 80 procent af forbruget. Det meste går til vejtransport, men international luftfart og skibsfart bruger også en del olie.
LÆS OGSÅ: Algoritmer skal beskytte energisystemer mod hackerangreb
Beredskab klar i tilfælde af oliemangel
Danmark har i tråd med EU-lovgivning lagre af olie og indgår i et international beredskab på olieområdet i regi af Det Internationale Energiagentur (IEA). Her er alle lande forpligtet til at have olielagre klar, der svarer til ca. 2-3 måneders forbrug.
”Vi har planer klar, hvis der skulle komme egentlig oliemangel. I Danmark har vi valgt at have lidt større lagre, end vi er forpligtet til, så vi har altid cirka 80 dages olieforbrug på beredskabslager. Hvis der opstår en egentlig oliekrise, så er vi klar til at frigive de lagre. Hertil kommer, at olieselskaberne også har deres egne kommercielle lagre. Vi har i sidste ende også planer, der kan begrænse forbruget, men det er ikke aktuelt lige nu”, siger Kristoffer Böttzauw.
Forbrugerne har flere muligheder for at spare på benzin og diesel: ”Man kan ændre måden, man kører på, og dermed spare på benzinregningen. Vi kan eksempelvis se, at flere vælger at køre langsommere på motorvejen for at spare på benzinen”, afslutter Kristoffer Böttzauw.
-AKJ