Dansani oplever fremgang men ikke i Danmark
Årsregnskabet 2011 fra den sønderjyske badeværelseskoncern Dansani viser positive tal på bundlinjen. Men det er ikke i Danmark, de henter pengene.
Dansani kom ud af 2011 med en omsætning før skat på 336 millioner kroner. Det samlede resultat efter skat blev på 20 millioner kroner, og det er et fald i forhold til 2010, hvor det samlede overskud blev 27 millioner kroner.
Fastlåst boligmarked i Norden
Dansani har i 2011 haft en fornuftig fremgang på alle markeder, bortset fra det danske og svenske marked. I Sverige har årsagen til udviklingen været ændringer i distributionsleddet, mens de danske forbrugeres købelyst har været dalende, forklarer Carsten Friis i en pressemeddelelse:
Vi kan simpelthen mærke, at det danske boligmarked er fastlåst. Vores fremgang i Danmark gennem de senere år har været en konsekvens af, at folk i højere grad valgte at renovere eksisterende boliger frem for at bygge nye. Men når boligmarkedet går i stå, daler behovet for renovering jo tilsvarende, vurderer han.
Positive forventninger til 2012
2011 var også året, hvor Dansani etablerede sig på to helt nye markeder, Frankrig og Rusland.
I Frankrig er vi fortsat i en etableringsfase, der forløber som planlagt, mens Rusland allerede udviser en stærk vækst, så vi har positive forventninger til disse to markeder i det kommende år, fastslår Carsten Friis.
De positive forventninger gælder dog ikke kun de to nye markeder, men generelt for aktiviteterne i 2012.
Første kvartal er realiseret godt, faktisk endnu bedre end et ellers rigtig godt første kvartal sidste år. Med 2011 i nylig erindring kan det selvfølgelig ændre sig, så vores tilgang til øgede investeringer vil naturligvis være forsigtig. Men når det er sagt, er det vores forventning, at 2012 vil byde på en fornuftig vækst, både når det gælder omsætning og resultat, vurderer Carsten Friis.
- OWG