Danske Havne og Dansk Energi lancerer havnestrategi for Power-to-X
Danske Havne og Dansk Energi offentliggør en række politiske anbefalinger, der skal være med til at sikre Danmark en førerposition indenfor Power-to-X. Det skal gøre de danske havne til et energiknudepunkt i udviklingen af fremtidens grønne brændsler til skibe og lastbiler.
Power-to-X er afgørende for at nå Danmarks klimamål og erstatte sort med grønt i tung transport. Derfor spiller Danske Havne og Danske Energi nu ud med en fælles grøn havnestrategi og en række anbefalinger. Visionen er, at Danmark i 2030 er en verdensførende nation indenfor omstilling til Power-to-X-brændsler, og at de danske erhvervshavne tilbyder infrastruktur til at understøtte grønne brændsler til skibe og lastbiler.
”Jeg tror, at Danmark er i en position, der kan bringe os helt frem i forreste linje med Power-to-X. Dét skal vi udnytte. Der er allerede flere gode danske projekter i gang. Vores udspil er et forsøg på at række ikke bare én hånd men to hænder frem til politikerne med vores konkrete bud på, hvordan vi kan gribe det her an, så vi sikrer danske arbejdspladser og vækst”, siger Tine Kirk, direktør i Danske Havne, i en pressemeddelelse.
Vi skal kridte skoene
Danmark er verdens femtestørste søfartsnation og den syvendestørste maritime industri. De i alt 50 erhvervshavne spredt udover hele landet udgør et centralt omdrejningspunkt i Danmarks infrastruktur og kan dermed spille flere forskellige roller i den grønne omstilling af den tunge transport. Det kan ske i form af opbevaring, bunkering og påfyldning af skibe og lastbiler samt produktion af Power-to-X-brændsler.
Med anbefalingerne understreger Danske Havne og Dansk Energi, at det haster med både en dansk strategi for Power-to-X og politiske tiltag nu og her, så Danmark ikke bliver efterladt på havnen. For andre lande har allerede udstukket en klar kurs og er godt i gang med at udvikle fremtidens grønne brændsler.
14 europæiske lande har udarbejdet en strategi for Power-to-X. Sverige og Storbritannien har én klar lige om lidt. Og flere af landene har lagt milliarder af kroner på bordet i støtte til at realisere ambitionerne. Senest har Tyskland meddelt, at de investerer op 60 mia. kr. til at indgå i det fælleseuropæiske brintprojekt, IPCEI.
Læs også: Power-to-X tilbyder et kæmpepotentiale for Danmark
Danske politikere har længe været opmærksomme på den nye brændsels-teknologi, og derfor appellerer Danske Havne og Dansk Energi nu til et tæt partnerskab mellem staten og erhvervslivet. Helt konkret blandt andet med en årlig pulje på 100 mio. kr. over fem år, hvor havne kan søge om støtte til udbygning af infrastruktur til levering af Power-to-X- brændsler.
”Danmark står i en unik position for både at blive producent og leverandør af PtX-brændsler til den grønne omstilling af transportsektoren. Vi har adgang til store mængder grøn strøm, offshore-teknologier og et energisystem i verdensklasse. Og så har vi globalt førende virksomheder og havne, som melder sig på banen og vil drive udviklingen. Men der er behov for rammevilkår og risikodeling med det politisk system”, mener Lars Aagaard, adm. direktør i Dansk Energi.
- KCP